Publicaties

46

Merkdesign

Een ruwe diamant in merkenland

Drs. Renée Peeters

Design is alomtegenwoordig: het pak hagelslag staat iedere dag op tafel, de post van de zorgverzekeraar ligt op ons bureau en ook om de uithangborden en lichtbakken van winkels, restaurants en cafés kunnen we niet heen. Designbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en krijgen een steeds betere positie in de marketingwereld.

Renée Peeters brengt binnen dit onderzoek de bijdrage van design voor merkrepresentatie in kaart. Onderzocht wordt op welke wijze merkeigenaren design inzetten om de merkrepresentatie van consumenten te kunnen sturen. Is het mogelijk dat design de associatievorming omtrent zaken als de identiteit en de structuur van een organisatie stuurt? Hoe is design van invloed op factoren als prijs en kwaliteit? En op welke wijze draagt design bij aan merkpersonificatie? De antwoorden op deze en andere vragen met betrekking tot de werking van design zijn binnen dit onderzoek uitgediept vanuit vier verschillende designcases.

Alleen voor begunstigers