kennisbank item

Is verdediging de beste aanval?

Publicatiedatum: 03 | 07 | 2020
Delen:

Soms belanden bedrijven en overheden onterecht in een crisis als gevolg van een valse beschuldiging. In de afgelopen vijf jaar werden de themaparken van Disney bijvoorbeeld onterecht geconfronteerd met zo’n 140 rechtszaken wegens letselschade. Ondanks dat de schuld niet bij de desbetreffende organisatie zelf hoeft te liggen, ontstaat vaak toch veel negatieve publiciteit.

Kategoria typologie
De verdediging is de beste aanval bekijkt hoe organisaties zich kunnen verdedigen tegen dergelijke bedreigingen door het bestuderen van de Kategoria typologie. De Kategoria typologie gaat ervan uit dat er twee componenten zijn van een overtuigende aanval. Ten eerste moet de verdachte geloven dat dit de reputatie bij een groot publiek schaadt. Ten tweede moet de beschuldigde ten minste gedeeltelijk verantwoordelijk worden geacht.

Voordeel voor overheidsinstanties
Er zijn verschillende responsstrategieën mogelijk op zo’n externe beschuldiging. In dit experiment zijn aanzienlijke verschillen gevonden in reacties op een crisis bij een overheidsinstantie in vergelijking met een commercieel bedrijf. Men behandelt overheidsinstanties over het algemeen coulanter dan commerciële bedrijven. Dit geldt zowel voor de mate waarin de crisiscommunicatie van een organisatie als gepast wordt ervaren, als voor de gedragsintenties van de consument zelf.

Lees in “De verdediging is de beste aanval” welke responsstrategie in tijden van crisis het beste werkt voor jouw organisatie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie