kennisbank item

Houdt u het nog een beetje bij?

Publicatiedatum: 29 | 04 | 2009
Delen:

De hoeveelheid informatie die dagelijks op ons af komt wordt steeds groter. Er zijn dagen dat je al blij bent dat je alle binnenkomende mail hebt kunnen lezen.

Voor het nieuws luister je naar de radio, lees je de krant, kijkt ten minste één nieuwsuitzending op televisie en tussendoor check je ook nog af en toe je favoriete websites, al dan niet via je mobiele telefoon. Veel van die informatiebronnen overlappen elkaar in berichtgeving, met als gevolg dat je op een dag vijf of zes keer hetzelfde nieuws leest, hoort of ziet. En dan lees ik ook nog eens twee kranten. Ik merk dat mijn krantenleesgedrag verandert door mijn online leesgedrag. Ik sla steeds meer artikelen over. Ik open nog wel alle pagina’s maar mijn papieren leestijd neemt drastisch af. Veel nieuws in de krant van vanmorgen heb ik gisteren al gelezen op het web. Mijn totale leestijd is daarmee waarschijnlijk toegenomen.

De actualiteit is belangrijker geworden dan de diepgang. We lezen per dag tien keer dezelfde koppen om er maar zeker van te zijn dat er in de tussentijd niets is veranderd. Vroeger had je de krant voor het nieuws en las je een opinieweekblad voor de ‘duiding’ en achtergronden. Nu is het net voor het nieuws en is er in de meeste kranten alleen in het weekend nog iets van duiding te vinden.

We gunnen onszelf geen tijd meer voor verdieping. De tijdmanagement matrix uit Stephen R. Covey’s boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ deelt activiteiten in in vier kwadranten. Op de horizontale as staan ‘dringende’ en ‘niet dringende’ zaken, op de verticale as ‘belangrijke’ en ‘niet belangrijke’.

‘Dringend en belangrijk’ zijn bijvoorbeeld crisissituaties en projecten waarvoor een deadline geldt. ‘Dringend en niet belangrijk’ zijn interrupties door collega’s, sommige vergaderingen, sommige telefoontjes en sommige mail. ‘Niet dringend en niet belangrijk’ zijn beuzelarijen, sommige telefoontjes, sommige mail en tijdverdrijf, zoals het bekijken van YouTube filmpjes, het elk uur checken van de nieuwssites en de buienradar.

Als je niet uitkijkt kun je je hele werkdag verknoeien aan e-mail en het bijhouden van het nieuws. Elke time management cursus leert je dan ook als eerste om op een dag drie of vier vaste momenten te kiezen waarop je je mail en eventueel het nieuws checkt. De rest van de dag zet je de mailbox uit. Veel mensen kijken net zo naar het online nieuws als naar TV. Ze blijven zappen in de hoop dat er ergens iets beters te zien is (of uit angst iets te zullen missen). Na een onproductieve dag heb je dan ook nog eens een frustrerende avond. Maar ja, de programma’s die je wilt zien aankruisen in de omroepgids is “zooo vorige eeuw”.

Waar besteden we te weinig tijd aan? Aan ‘belangrijke maar niet dringende’ zaken. Aan het werken aan relaties, aan het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden en alternatieven, aan planning. En aan het onderhouden van onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Sport en vakliteratuur schieten er het meest bij in.

Als lezer van deze column heeft u waarschijnlijk ook een mooie rij met SWOCC publicaties in de kast staan. Wordt het niet tijd dat u die eens gaat lezen? Zet uw e-mail uit en beloon u voor alle uren aan gewonnen tijd met een middag vakliteratuur. Of, als uw werk uw hobby is, laat vanavond de TV uit. Het nieuws kent u toch al. Zet een CD op, sluit uw iPod aan, en schenk een goed glas wijn in. Veel leesplezier!

Over de auteur

John Faasse is beheerder van de Westerkerk in Amsterdam en onderzoeker in hart en nieren. Sinds 2008 heeft hij zijn eigen bedrijf Uitbijter, een adviesbureau op het gebied van onderzoek naar de effectiviteit van media en reclame. Sinds 2003 is hij lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie