kennisbank item

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

Publicatiedatum: 30 | 07 | 2019
Delen:

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Social mediastormen
‘Wat te doen als je in een social mediastorm belandt?’
 kijkt naar de kenmerken van deze social media-stormen en de invloed hiervan op de perceptie van het merk op de korte en lange termijn.

Early warning signals
Uit het onderzoek blijkt dat social mediastromen daadwerkelijk effect hebben op de merkperceptie bij de consument. Social mediastormen die over het falen van een product of dienst gaan zorgen voor een meer negatieve merkperceptie dan communicatief falen van een merk. Levendige mediastormen hebben daarnaast, vooral op korte termijn – een sterker effect. De reden voor de social mediastorm en de levendigheid op social media zijn dus een van de ‘early warning signals’ dat de mediastorm serieus genomen moet worden.

Hier lees je meer over ‘Wat te doen als je in een social mediastorm belandt?’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.