Terwijl het idee van degrowth, oftewel economische krimp ten behoeve van ecologische en sociale duurzaamheid, nogal sceptische reacties kan oproepen, wil ik in deze blog laten zien hoe je als communicatieprofessional de groeiende aandacht voor degrowth in jouw voordeel kunt laten werken. Door inzicht te bieden in de veranderende publieke opinie en praktische tips te geven voor effectieve communicatie, wil deze blog inspireren om een actieve rol te spelen in de transitie naar een duurzamere toekomst.
WAAR GAAT DEZE BLOG OVER?
- Het populairder worden van economische modellen zoals degrowth.
- Het steeds meer van belang worden van de rol van de economie voor het milieu voor consumenten, vooral voor doelgroepen met een sterke interesse voor het milieu.
- De kans voor bedrijven om zich te mengen in dit debat en daarmee vooruit te lopen in hun visie op duurzaamheid.
Meer aandacht voor degrowth – maar ook meer debat
Waar traditionele economische modellen vaak de nadruk leggen op voortdurende groei, roept degrowth op tot een heroverweging van onze economische prioriteiten. Deze beweging wint aan aandacht en populariteit, niet alleen onder academici en activisten, maar ook binnen bredere lagen van de bevolking. Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact van hun keuzes op het milieu en de samenleving. Dit bewustzijn vertaalt zich in een groeiende vraag naar duurzame producten en diensten, en een kritische blik op bedrijven die niet transparant zijn over hun ecologische en sociale voetafdruk. Recent onderzoek van Duitse en Britse nieuwsmedia wijst echter ook op een verdeling van het debat: conservatieve kranten zijn vaker negatief en progressieve kranten vaker positief over degrowth.
Publieke opinie in Nederland verdeelt
Kijkend naar de publieke opinie in Nederland vonden we in een recent gepubliceerd onderzoek een vergelijkbare tweedeling: mensen met een grotere zorg voor het milieu hadden vaker meningen die passen bij degrowth vergeleken met mensen met een sterke mening over economische ontwikkeling. De aandacht die mensen voor onderwerpen rondom milieu en economie in het nieuws gaven lijkt deze tweedeling verder te versterken: meer aandacht voor milieu ging samen met een kritischere houding over de gevolgen van economisch groei voor het milieu. Meer aandacht voor economische onderwerpen daarentegen viel juist samen met het idee dat economische groei verenigbaar is met het beschermen van het milieu.
Kansen van degrowth
Wil je juist mensen met een hart voor het milieu bereiken, zou je door het naleven van principes van degrowth kunnen laten zien dat duurzaamheid voor je bedrijf meer betekend dan de nu al gangbare standaards op dit gebied. Degrowth kent een hele bandbreedte aan praktijk- en beleidsopties: Leg bijvoorbeeld de focus op besparen en delen, of op minder werken en consumeren, minder/geen reclame voor (schadelijke) consumptie, alternatieve vormen van huisvesting, meer openbaar vervoer of het verkleinen van de veestapel. Kies in eerste instantie een onderwerp dat bij jouw bedrijf past en probeer dit op een transformatieve manier op te pakken. Dit houdt in dat je verder kijkt dan je eigen bedrijfsvoering met het doel veranderingen in je eigen sector, bij het gedrag van consumenten en/of in de politiek terwege te brengen.
Breed communiceren
Communiceren over duurzaamheid is essentieel voor verandering. Door helder en transparant via verschillende geschikte kanalen over je bijdragen aan een duurzame economie te communiceren, kun je niet alleen de zichtbaarheid van je merk vergroten, maar ook een voorbeeld worden voor anderen in de sector en de politiek. Door bij te dragen aan een breder maatschappelijk debat verhoog je daarmee je merkwaarde. Daarnaast kun je een verdere tweedeling van het publieke debat over degrowth helpen te voorkomen en maatschappelijke verandering aansporen en versnellen.
MEER WETEN? DIT ARTIKEL IS GEBASEERD OP ONDERSTAANDE PUBLICATIE:
Kongshøj, K., & Hedegaard, T. F. (2025). Limits to degrowth? Exploring patterns of support for and resistance against degrowth policies. Ecological Economics, 237, 108699. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2025.108699
Sagvosdkin, V. (2025). ‘Degrowth’ in British and German leading quality print media: Patterns, trends and influencing factors. Degrowth Journal, 3(1). https://doi.org/10.36399/Degrowth.003.01.04
Wonneberger, A., Azrout, R., Sun, M., & Jonkman, J. (2025). Mutually reinforcing or excluding? How compatibility perceptions of economy and environment link to issue-related attitudes and media use. International Journal of Public Opinion Research, 37(2), edaf020. https://doi.org/10.1093/ijpor/edaf020