rood boekje

De loyale consument

Publicatiedatum: 12 | 02 | 2014
Delen:
Publicatie nummer:65
Publicatie auteur(s):Jiska Eelen

 

Loyale consumenten zijn gewild. Maar wat is merkloyaliteit, hoe meet je het en bestaat het eigenlijk wel? Enerzijds lijkt het onder druk te staan: consumenten hebben keuze uit een groot aanbod van producten en merken en kunnen makkelijk switchen van het ene merk naar het andere. Anderzijds wordt de opkomst van digitale en sociale media gezien als een instrument om consumenten actief te betrekken bij een merk. Deze publicatie geeft antwoord op de volgende vijf vragen:

  1. Bestaat merkloyaliteit?
  2. Hoe dragen merkgedachten en gevoelens bij aan merkloyaliteit?
  3. Welk type merken kennen een hoge merkloyaliteit?
  4. Welk type consumenten zijn loyaal aan merken?
  5. Is er een verband tussen mediagebruik en merkloyaliteit?

Theoretische onderbouwing
Verschillende factoren (merktypologie en consumenttypologie) zijn van invloed op de merkloyaliteit van consumenten. Met al deze verschillende factoren dienen markteers uiteindelijk rekening te houden.

  • Merktypologieën kunnen onderverdeeld worden in: functionele merken (bevredigt directe praktische behoefte), hedonistische merken (prikkelt en vervoert) en symbolische merken (heeft een duidelijke identiteit en waarden).
  • Consumenttypologieën kunnen onderverdeeld worden in: ontdekkers (novelty seekers, ontdekken en innoveren), variatiezoekers (op zoek naar afwisseling), zekerheidszoekers (kiezen voor het bekende en daarmee voor zekerheid), koopexperts of mavenists (snel op de hoogte van nieuwe producten en praten hierover met anderen), bevestigingszoekers (hechten belang aan de mening van anderen).

Praktische implicaties

  • Loyaliteit bestaat, maar is niet per se gerelateerd aan online engagement, dus het is belangrijk hier onderscheid in te maken.
  • Gehechtheid en merkliefde zijn sterke voorspellers van merkloyaliteit, het is dus zinvol om de consument-merkrelatie te versterken.
  • Tevredenheid is niet zo’n sterke voorspeller van kooployaliteit, offline en- online engagement. Alhoewel vaak gestuurd wordt op merktevredenheid, is tevredenheid niet voldoende om loyaliteit en engagement te bewerkstelligen.

In de publicatie wordt een instrument gegeven om kooployaliteit te meten, wordt schematisch inzichtelijk gemaakt hoe typen consumenten en typen merken samenhangen met merkloyaliteit en advies gegeven over hoe je als merk merkloyaliteit kan managen.  Wil je meer lezen over merkloyaliteit, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.