kennisbank item

Co-creation communities: hoe bedrijven consumenten kunnen inzetten als ontwerpers

Publicatiedatum: 07 | 02 | 2023
Delen:

Volg jij ons al op LinkedIn?

Steeds meer bedrijven proberen te innoveren samen met hun consumenten en gebruiken hiervoor de wisdom of the crowd van consumenten. Dit doen ze door middel van co-creation communities (OCCs): open innovatie platformen waar community leden ideeën kunnen posten. Voor organisaties is het interessant om OCCs op te zetten omdat het lastig is te voorspellen wat consumenten willen. Daarom mislukken veel nieuwe producten. Door middel van OCCs  komen productideeën meteen vanuit consumenten. Ondanks de voordelen is het voor management moeilijk te besluiten welke ideeën verder te ontwikkelen door de enorme hoeveelheid ideeën die gepost worden. Dit probleem heet crowding. Daarom is het voor manager essentieel om te weten: welke factoren dragen bij aan het succes of falen van een idee? 

Waar gaat deze blog over? 

  • Crowdsourcing is het inzetten van consumenten door middel van een online platform waar zij hun ideeën kunnen posten. De rationale is dat een diverse community met fundamenteel andere ideeën komt dan alleen ontwerpers binnen een bedrijf
  • Een manier om succesvol innoveren is door het monitoren van ideeën geformuleerd door consumenten. Er is meer kennis nodig over welke idee- en ideator (consumenten die hun idee posten) kenmerken bepalen of een idee wel of niet geïmplementeerd moet worden 
  • Dit onderzoek help managers bij het filteren van ideeën om zo tot de meest succesvolle ideeën te komen 

Het onderzoek 

Onze research setting is de ideeën community van Dell. Dit platform is een voorbeeld van hoe consumenten betrokken worden bij New Product Development (NPD). Andere voorbeelden zijn de Lego en de Sephora community. Niet alle voorgestelde ideeën binnen communities zijn even goed. Er is onderzoek nodig naar de factoren die bepalen of een idee doorontwikkeld moet worden. Wij veronderstellen dat hoe actief een ideator is binnen een community een positief effect heeft op de kwaliteit en creativiteit van ideeën. Dit komt omdat deze ideators een meer diverse kennis base hebben en meer interactie hebben met andere ideators waardoor zij beter in staat zijn vernieuwde ideeën te formuleren. Verder dachten we dat hoe innovatief en positief andere ideaters een idee vonden ook beïnvloedt of een idee wel of niet geïmplementeerd werd.  

Lego_banner_blog Nelleke

Afbeelding 1. De ideeën community van Lego

De resultaten 

  • Hoe actiever een ideator is (door comments achter te laten op andere ideeën en door zelf ideeën te posten) hoe groter de kans is dat zijn/haar ideeën doorontwikkeld worden 
  • Als andere ideators uiten dat een idee innovatief is in de comments, heeft dit ook een positief effect op de kans dat een idee geïmplementeerd wordt 
  • Wanneer andere ideators in hun comments uiten dat ze het een goed idee vinden, leidt dit er ook toe dat bedrijven een idee sneller implementeren 

Kortom 

Co-creatieve platformen worden steeds vaker ingezet door bedrijven om gebruik te maken van hun “wisdom of the crowd”. Door samen met consumenten te innoveren worden ideeën innovatiever. Bovendien wordt het ontwikkelen van nieuwe producten minder riskant. Hoe actief een ideator is binnen een community, hoeveel andere ideators uiten dat een idee innovatief is en hoe positief zij zijn over een idee, zorgt ervoor dat een idee sneller doorontwikkeld wordt. Deze kennis is interessant voor managers omdat het hen helpt bij het filter van ideeën om zo tot de meest succesvolle productinnovaties te komen. 

VERDER LEZEN? DEZE BLOG IS GEBASEERD OP VOLGENDE ARTIKEL: 

De Boer, N., Situmeang, F. & Loke. R. 2023, Empowered by Innovation: Unravelling Determinants of Idea Implementation in Open Innovation Platforms, Advances in Advertising Research (Vol. XII): Communicating and Consuming Authenticity and Narrative, Springer, New York, published in 2023.

Over de auteur

Nelleke de Boer is lecturer bij de opleiding Communicatie en de opleiding Applied Data Science & Artificial Intelligence aan de Hogeschool Rotterdam (HR), waar ze nu ook onderzoek doet. Vanaf september begint ze aan haar PhD bij de HR en Vrije Universiteit Amsterdam.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.