Verslagen bijeenkomsten

verslag

Sprankelende eerste boekpresentatie SWOCC: Extreme brand makeover

Boekpresentatie Extreme brand makeover

donderdag, 11 januari 2007

De eerste SWOCC-boekpresentatie is succesvol verlopen. Ruim 50 mensen kwamen donderdag 11 januari 2007 naar de Heren XVII zaal in het Bushuis te Amsterdam om de presentatie van alweer de veertigste SWOCC-publicatie bij te wonen.

SWOCC-directeur Marjolein Moorman opende de middag met een korte uitleg over de locatie; de 17e eeuwse zaal waar de VOC bewindhebbers ooit zetelden. Vervolgens introduceerde ze de SWOCC-publicatie waar het allemaal om draaide Extreme brand makeover: het proces van rebranding onderzocht.

Auteur Renée Peeters (SWOCC) nam vervolgens het woord en maakte duidelijk dat rebranding aan de orde van de dag is, maar nog weinig onderzocht. Reden genoeg dus om het proces van rebranding in kaart te brengen aan de hand van een stappenmodel dat voor de praktijk als leidraad kan dienen. Aan de hand van aansprekende voorbeelden lichtte ze de belangrijkste bevindingen uit haar boek toe: de definiëring van het begrip, strategische aspecten van rebranding en het stappenmodel voor het succesvol uitvoeren van een rebranding.

Leo van Sister (Merkcommissarissen) gaf vervolgens een praktijkreflectie. Hij bevestigde het belang van het creëren van een bruikbare handreiking aan de praktijk. Maar ook gaf hij aan dat rebranding niet altijd de meest geschikte strategie is. Want, zo stelde hij: “Er wordt vaak te snel naar rebranding gegrepen zonder de keuze hiervoor goed te onderbouwen en overwegen. Als je geen goede strategische of juridische redenen hebt moet je er eigenlijk niet aan beginnen”.

Na een dankwoord aan Renée Peeters voor haar degelijke onderzoek opende hij het paneldebat. Naast Renée Peeters namen Henny van der Heiden (directeur externe en interne betrekkingen, T-mobile), Gijs ten Kate (directeur strategie, inc-21) en Auke Visser (CEO, Sanoma Mens Magazines) plaats aan de debattafel. Er ontstond een levendige discussie over de definiëring van rebranding en de succesmeting van deze riskante merkoperatie.

De boekpresentatie werd afgesloten met een borrel, waarbij nog lang werd nagepraat over deze geslaagde middag!

Renée Peeters: Extreme brand makeover from SWOCC

 

Media