Kennisbank

Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

Blog Peeter Verlegh

Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Lees verder

Begrijpelijkheid van informatie over hypotheken en verzekeringen: wie is verantwoordelijk?

Blog Jos Hornikx

Informatie over complexe producten en diensten, zoals pensioenen, hypotheken en verzekeringen, is vaak lastig te begrijpen voor consumenten. Bedrijven en instanties zijn bezig met het verbeteren van de begrijpelijkheid, mede door eisen op het gebied van transparantie. Begrijpelijkheid is echter een gedeelde verantwoordelijkheid van aanbieder én consument. Lees verder

Het curieuze effect van slogans

Blog Marieke Fransen

Merken roepen allerlei associaties op. Het merk Aldi zal door veel mensen geassocieerd worden met goedkoop en Miele zullen velen juist koppelen aan een hoge kwaliteit. Deze associaties kunnen ontstaan door kenmerken van het product of merk, maar ze worden vaak bewust gecreëerd met behulp van verschillende marketingcommunicatiestrategieën. En dat is niet zo vreemd, want uit onderzoek is gebleken dat de associaties die we met merken hebben invloed hebben op ons gedrag. Maar wat is de rol van slogans hierin? Laran, Dalton en Andrade (2011) publiceerden in het Journal of Consumer Research onderzoek waarin ze laten zien dat slogans, in tegenstelling tot merken, juist vaak het omgekeerde effect laten zien van wat een marketeer voor ogen had. Lees verder

Gemeente nodigt Amsterdammers uit grofvuil op straat te gooien: “Dacht ‘t niet”

Blog Camiel Beukeboom

“Grofvuil op straat”. “Afval naast de container”. Je zou het niet verwachten, maar dat is de boodschap die de gemeente Amsterdam de laatste tijd breed in de stad verspreidt.

Op tientallen abri posters in Amsterdam zien we het zogenaamde buurtmannetje ongegeneerd het verkeerde voorbeeld geven. Lees verder

SWOCC26 september 2012

Onbewuste prijsperceptie

Hoe meer lettergrepen de prijs van je product heeft, hoe duurder de consument je product vindt. Dit ontdekten onderzoekers Coulter, Choi en Monroe (2012) met behulp van een serie experimenten, beschreven in een onlangs verschenen artikel in Journal of Consumer Psychology.

Lees verder