Kennisbank

Machtige metaforen

Blog Christian Burgers

Merken gebruiken vaak metaforen in hun communicatie. Denk bijvoorbeeld aan slogans als “Stop een tijger in je tank” (Esso). “De stok die zijn wij. De ladder die bepaal jij” (NCOI) of aan afbeeldingen als de bovenstaande waarin auto’s van het merk Volkswagen worden gepresenteerd als rode bloedcellen. De overtuigingskracht van zo’n metafoor kan verschillen. Sommige metaforische advertenties kunnen erg overtuigend zijn, terwijl andere dat niet zijn. Wat is het recept voor een succesvolle metafoor? Lees verder

Recept voor een goede slogan

Slogans vormen – samen met het logo en de merknaam – een belangrijk onderdeel van de identiteit van een merk. In vergelijking met het logo en de merknaam kunnen slogans vrij eenvoudig worden veranderd, en zeker bij grote merken gebeurt dit dan ook met enige regelmaat. Toch is nauwelijks bekend aan welke eisen een slogan precies moet voldoen om goed gewaardeerd te worden. Lees verder

Wanneer krachtige taal overtuigt

Blog Christine Liebrecht

Je moet je insmeren voordat je de zon in gaat. 90% van de volwassen Nederlanders weet dit, maar toch verbrandt gemiddeld een kwart van hen minimaal eenmaal per jaar, is op de website van KWF Kankerbestrijding te lezen. Zijn we Oost-Indisch doof voor dergelijke berichten die ons gedrag proberen te veranderen? Nee hoor, zolang een persuasieve boodschap maar de juiste taal bevat. Met krachtig taalgebruik kan je prima iemands gedrag beïnvloeden. Lees verder

Het land van oorsprong als verkoopargument

Blog Jos Hornikx

Hansgrohe kiest in Nederland voor ‘Made in Germany’ om de kwaliteit van hun badkamerproducten aan te geven. Mercedes-Benz en Miele gebruiken op de Nederlandse markt een Duitse slagzin: ‘Das beste oder nichts’ en ‘Immer besser’. Al jaren wordt in onderzoek bevestigd dat reclamemakers erop kunnen vertrouwen dat het inspelen op een gunstig land van herkomst effectief is. Dat inspelen kan op verschillende manieren, en ook voor merken die niet uit een ‘gunstig’ land komen, zijn er strategieën die lijken te werken. Lees verder

Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

Blog Peeter Verlegh

Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Lees verder

Begrijpelijkheid van informatie over hypotheken en verzekeringen: wie is verantwoordelijk?

Blog Jos Hornikx

Informatie over complexe producten en diensten, zoals pensioenen, hypotheken en verzekeringen, is vaak lastig te begrijpen voor consumenten. Bedrijven en instanties zijn bezig met het verbeteren van de begrijpelijkheid, mede door eisen op het gebied van transparantie. Begrijpelijkheid is echter een gedeelde verantwoordelijkheid van aanbieder én consument. Lees verder

Het curieuze effect van slogans

Blog Marieke Fransen

Merken roepen allerlei associaties op. Het merk Aldi zal door veel mensen geassocieerd worden met goedkoop en Miele zullen velen juist koppelen aan een hoge kwaliteit. Deze associaties kunnen ontstaan door kenmerken van het product of merk, maar ze worden vaak bewust gecreëerd met behulp van verschillende marketingcommunicatiestrategieën. En dat is niet zo vreemd, want uit onderzoek is gebleken dat de associaties die we met merken hebben invloed hebben op ons gedrag. Maar wat is de rol van slogans hierin? Laran, Dalton en Andrade (2011) publiceerden in het Journal of Consumer Research onderzoek waarin ze laten zien dat slogans, in tegenstelling tot merken, juist vaak het omgekeerde effect laten zien van wat een marketeer voor ogen had. Lees verder