Kennisbank

Automatische webcare: kunnen we ironie aan?

Blog Christine Liebrecht

De hoeveelheid online berichten van potentiële klanten (eWOM) is tegenwoordig dusdanig groot, dat bedrijven software inzetten voor hun webcare. Niet alleen om online te monitoren, maar er gaan ook geluiden op om berichten automatisch te beantwoorden. Een interessante gedachte, maar: is onze technologie inmiddels al zover dat er geen medewerker meer aan te pas hoeft te komen om de berichten te detecteren, ze correct te interpreteren en er een passend respons op te geven? Lees verder

De consument als online mediaplanner

Consumenten plaatsen hun merk- en productervaringen steeds vaker online. Hierbij hebben ze de keuze uit allerlei kanalen om hun ervaringen te delen. Alhoewel er veel onderzoek bestaat naar welke ervaringen consumenten online delen en welke impact dit heeft, bestudeert deze studie juist waar deze ervaringen worden gedeeld. Gebeurt dit op een merkspecifiek forum, zoals Nikon […] Lees verder

Online complimenten als kans voor webcareteams

Blog Lotte Willemsen

“Ik ben blij met je, je levert goed werk.” Complimenten zoals deze ontvangen mensen graag. Volgens de etiquette horen we dit ook kenbaar te maken aan degene die het compliment geeft. “Bedankt.” Of, “leuk om te horen”. Toch weten veel mensen zich geen raad met een aanprijzing. Ze worden verlegen, en weten niet direct iets terug te zeggen. Anderen vrezen dat ze zelfingenomen overkomen als ze een compliment hartelijk in ontvangst nemen, en reageren daarom helemaal niet. Lees verder

Spoor consumenten aan tot uiten van klachten

Blog Jos Hornikx

Van fouten kun je leren. Dat geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven. Om beter te presteren zijn de ervaringen van klanten van groot belang. Juist gebruikers zijn in staat om te zien wat de zwakke punten van een product zijn of op welke fronten de dienstverlening tekortschiet. Maar veel mensen vinden het niet prettig om negatieve feedback te geven. Een recent onderzoek laat zien dat dit komt door het gezichtsbedreigende karakter van het geven van zulke feedback. Door gezichtsbedreiging te verminderen, kunnen consumenten dan ook gestimuleerd worden om feedback te geven. Opdat kritiek tot productverbetering zorgt.
Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC20 april 2015

69 Webcare: van experimenteren naar professionaliseren

Tien jaar geleden had nog niemand gehoord van webcare. Anno 2015 heeft de meerderheid van de Nederlandse adverteerders webcare geïmplementeerd. Professionalisering, in de zin van een meer doelmatige inzet van webcare, wordt gezien als de volgende uitdaging. Deze SWOCC-publicatie levert hier een bijdrage aan door wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van webcare in kaart te brengen. Lees verder

De impact van positieve en negatieve WOM

Word-of-mouthreclame, het delen van ervaringen met bedrijven en producten met vrienden en familie, is een belangrijk communicatiekanaal: het is informeel en kan in potentie veel invloed hebben op de waarschijnlijkheid dat mensen klant zullen worden bij een bedrijf. In het verleden is goed onderzocht welke factoren word-of-mouthreclame meer of minder waarschijnlijk maken, maar minder goed is onderzocht welke factoren de invloed van – positieve dan wel negatieve – word-of-mouthreclame vergroten of juist verkleinen. Lees verder

Hoe persoonlijk moet je zijn in webcare?

Blog Lotte Willemsen

‘Houd het persoonlijk.’ Dit advies prijkt op bijna elk lijstje met webcare tips. Soms zelfs bovenaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven op persoonlijke toon communiceren in hun webcare uitingen. Webcaremedewerkers spreken de consument met de voornaam aan, tutoyeren hem of haar, of passen hun webcare reacties aan op het informele taalgebruik van de consument. KLM gaat zelfs over op straattaal om te spiegelen aan de klant, en ontving daarvoor een social media award. Hoe ver moet en kun je gaan om positieve effecten te genereren? Lees verder

Consumenten met spierballen

Blog Peter Kerkhof

Al sinds de jaren 90 is voorspeld dat internet de machtsbalans tussen merk en consument zou veranderen. Die balans is van oudsher scheef: verkopers hadden veel gemakkelijker toegang tot informatie dan kopers, met als resultaat aankopen die vooral voor de verkopende partij gunstig waren. Internet heeft nog niet gezorgd voor een level playing field, maar het is duidelijk dat informatie minder scheef verdeeld is dan voorheen. Bedenk maar eens hoe het was om zonder de informatie die nu online beschikbaar is een auto te gaan kopen. Lees verder

De impact van negatieve berichtgeving over je merk

Blog Marieke Fransen

De meeste bedrijven en merken hebben er wel eens mee te maken: negatieve berichtgeving over hun product of dienst. Zo worden er regelmatig producten teruggeroepen omdat ze onveilig blijken en verschijnen er dagelijks duizenden negatieve reviews op het internet. Maar hoe schadelijk is negatieve informatie nu eigenlijk voor het imago en de evaluatie van je merk? Lees verder