Kennisbank

SWOCC13 oktober 2017

Tips voor een succesvolle B2B social media strategie

Nicole Verhoeven

Je kan er niet meer omheen, ook voor de zakelijke markt is social media een belangrijk marketing kanaal. Maar in hoeverre verschilt een B2B social media strategie van een B2C strategie? Het klakkeloos volgen van een B2C social media strategie lijkt niet de juiste weg. Zo blijken emotionele cues bijvoorbeeld van groter belang te zijn in de B2B dan in B2C markt. Ook reageren mensen anders op B2B dan op B2C posts. In B2B wordt meer geliked, in B2C worden meer reacties geplaatst. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C

Het gebruik van social media in de zakelijke (B2B) markt groeit. Echter, het lijkt erop of bedrijven moeite hebben met het bepalen van welke berichten ze moeten posten over het merk. Zo worden voor de B2B marketing strategie regelmatig succesvolle social media strategiëen van de commerciële (B2C) marketing overgenomen. Maar is dit wel de ideale oplossing? Lees verder

Slechte (merk)reputatie? Stuur de CEO weg!

Blog Klaas Fleischmann

Midden in het schandaal met de gemanipuleerde emissiewaardensoftware bij dieselauto’s past natuurlijk een verhaal over betrouwbaarheid van merken. Want wie herkent het dilemma niet: bij het schrijven van pr- of advertentieteksten producten mooier voorspiegelen dan ze zijn, of er echt eerlijk over zijn? In je campagnes dicht tegen de boodschap van de hoge kwaliteitsmerken aan schurken, en claimen dat jouw merk even goed is, uit angst om de consument aan de concurrentie te verliezen. Lees verder

Empathie in b2b-communicatie

Empathie is de basis van elke menselijke interactie en daarmee ook een succesfactor voor medewerkers die in contact staan met klanten. Dit is gebleken uit wetenschappelijke literatuur. Wat is empathie dan eigenlijk? Het is een multidimensionaal construct bestaande uit een cognitieve component die wordt aangeduid met de term perspective taking en een emotionele component. Deze componenten moeten beide worden ontvangen ofwel waargenomen door de klant, wil empathie effectief kunnen zijn. Lees verder

SWOCC5 september 2016

De rol van creativiteit in zakelijke campagnes

Een effectieve reclamecampagne bevat zowel creativiteit als relevantie. Reclameonderzoek binnen business-to-business gaat er echter van uit dat zakelijke beslissers rationele keuzes maken en dat zij zich niet laten leiden door emotionele factoren. In zakelijke boodschappen ligt de focus dan ook vaak op feitelijke en functionele kenmerken, zoals de prijs en specificaties van een product of dienst. Deze marketingstrategieën blijken vooral belangrijk voor het identificeren en evalueren van alternatieven in het aankoopproces van organisaties. Op basis hiervan wordt uiteindelijk een leverancier geselecteerd. Lees verder

Het nut van kwalitatieve interacties in b2b brand communities

De kwaliteit van de interacties tussen klanten in b2b brand communities speelt een cruciale rol in het succes van een merk. De onderzoekers ontwikkelden daarom een conceptueel kader waarin de factoren die de kwaliteit van klant-tot-klant (c2c) interacties in b2b brand communities kunnen beïnvloeden, worden besproken. Een kwalitatieve interactie vindt plaats wanneer “de interactiepartners het vermogen hebben om een merkgerelateerde, co-creërende interactie te hebben over een merk”. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC14 januari 2015

68 Merken in b2b

SWOCC Merken in b2b - Carlo Kiksen

In deze publicatie onderzoekt SWOCC de rol die het merk speelt in de business-to-businessmarkt. Naast een uitgebreid literatuuronderzoek en een breed kwantitatief onderzoek onder 380 Nederlandse zakelijke kopers, zijn met inkopers enkele aankooptrajecten volledig doorlopen. Er worden onder meer uitspraken gedaan over de manier waarop bedrijven (in)kopen, welke rol het merk speelt in zakelijke aankoopbeslissingen en welke zakelijke kopers het meest gevoelig zijn voor Lees verder