Kennisbank

B2B marketing: Stuur de customer journey via de touch points

Klaas Fleischmann

Iedere organisatie streeft naar concurrentievoordeel. Een manier om je te onderscheiden als organisatie is door de customer experience (CE) te optimaliseren via de touch points (de klantcontactpunten). Iedere ervaring met een touch point bepaalt namelijk hoe de klant de customer journey beleeft. Een positieve CE draagt bij aan de tevredenheid, loyaliteit en de mond-tot-mondreclame. Maar hoe kan je als organisatie de CE via de touch points sturen? 

Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

De positieve invloed van negatieve word of mouth

Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) is van grote invloed op aankoopgedrag, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het beïnvloedt namelijk hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Vaak wordt daarom gedacht dat negatieve WOM een negatieve invloed heeft op de evaluatie en het gedrag van consumenten. Op basis van drie onderzoeken, wordt er in dit artikel het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

Slechte (merk)reputatie? Stuur de CEO weg!

Blog Klaas Fleischmann

Midden in het schandaal met de gemanipuleerde emissiewaardensoftware bij dieselauto’s past natuurlijk een verhaal over betrouwbaarheid van merken. Want wie herkent het dilemma niet: bij het schrijven van pr- of advertentieteksten producten mooier voorspiegelen dan ze zijn, of er echt eerlijk over zijn? In je campagnes dicht tegen de boodschap van de hoge kwaliteitsmerken aan schurken, en claimen dat jouw merk even goed is, uit angst om de consument aan de concurrentie te verliezen. Lees verder

Empathie in b2b-communicatie

Empathie is de basis van elke menselijke interactie en daarmee ook een succesfactor voor medewerkers die in contact staan met klanten. Dit is gebleken uit wetenschappelijke literatuur. Wat is empathie dan eigenlijk? Het is een multidimensionaal construct bestaande uit een cognitieve component die wordt aangeduid met de term perspective taking en een emotionele component. Deze componenten moeten beide worden ontvangen ofwel waargenomen door de klant, wil empathie effectief kunnen zijn. Lees verder

Menselijk merk of een mensenmerk?

Blog Lotte Willemsen

Organisaties willen op mensen lijken. Ze zijn aanwezig op sociale media waarbij ze praten zoals echte mensen dat doen. Ze positioneren hun merken aan de hand van menselijke karaktereigenschappen. Als warme, vriendelijke persoonlijkheden (Hema) of juist als persoonlijkheden die staan voor competentie en professionaliteit (Apple). Of ze geven menselijke features aan hun producten of diensten, zoals een menselijke naam (slimme thermostaat Toon van Eneco), een gezicht (bijv. grille van Mini Cooper) of een menselijke stem (Apple’s Siri). Lees verder

SWOCC20 november 2016

Het effect van verschillende typen loyaliteitsprogramma’s

De inzet van een loyaliteitsprogramma is voor veel retailers een belangrijke methode geworden om de consument voor zich te winnen en aan zich te binden en daar zijn diverse vormen voor te bedenken. In dit onderzoek is de impact van twee typen programma’s onderzocht. Aan open loyaliteitsprogramma’s kan iedere klant van een organisatie meedoen, voor een selectief programma wordt slechts een selecte groep klanten uitgenodigd om mee te doen. Lees verder

SWOCC5 september 2016

Online klant-tot-klant-interacties als middel voor serviceherstel

Webcare, het online monitoren van klachten en (negatieve) word-of-mouth, heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Organisaties zetten er massaal op in om klantrelaties te herstellen en verdere verspreiding van negatieve word-of-mouth te voorkomen. Webcare en alle andere activiteiten die worden ondernomen om een mislukking van aangeboden services of producten te verhelpen, vallen onder de noemer ‘serviceherstel’. De meeste studies naar serviceherstel gaan over activiteiten die een organisatie kan ondernemen. Deze studie benadert serviceherstel echter vanuit een nieuw perspectief en onderzoekt hoe contact tussen klanten onderling kan leiden tot serviceherstel.
Lees verder

Een hamburger aan de counter of een salade via de app?

Blog Joris Demmers

De manier waarop consumenten hun voorkeuren doorgeven verandert. Vroeger belde je naar de pizzeria om een quatro stagioni met extra mozzarella te bestellen, tegenwoordig gebruik je de app van Thuisbezorgd. Bij McDonalds zie je steeds vaker ‘easy order’ zuilen waarop je via een touchscreen je bestelling door kunt geven en ook in andere restaurants worden obers vervangen door tablets. Ook bij een klacht hoef je vandaag de dag niet meer te bellen of langs de balie; de meeste bedrijven verlenen tegenwoordig klantenservice via sociale netwerksites of zelfs via WhatsApp. Lees verder

Nieuw merk? Investeer in het eerste klantcontact

Blog Suzanne Janssen

Consumenten hechten steeds meer waarde aan de authenticiteit van een merk. De positionering van het merk moet overeenkomen met de uiteindelijke ervaringen die consumenten met het merk hebben. Waar advertenties, spotjes en websites goed te controleren en beheersen zijn, is dat voor het uiteindelijke klantcontact vele malen complexer. Om klanten te winnen en behouden, loont het echter wel om te investeren in de kwaliteit van klantcontact. Lees verder