Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC16 september 2005

33 Tracking anno 2005

Aanbod en ontwikkelingen

De behoefte van adverteerders aan rationalisatie en optimalisatie van het reclamewerkingsproces wordt almaar groter. Tracking is dé tool om inzicht te krijgen in hoe reclame werkt en hoe toekomstige reclamecampagnes kunnen worden verbeterd. Tracking is met name als gevolg van technologische ontwikkelingen de afgelopen jaren sneller en goedkoper geworden en heeft derhalve sterk aan populariteit gewonnen. Het trackingaanbod is dan ook sterk gegroeid.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC21 januari 2005

30 Een merk als vriend?

Kun je met een merk een relatie opbouwen? Kunnen consumenten echt een band hebben met een merk… zoals ze die ook hebben met goede vrienden? Ja… dat kan! Uit onderzoek van SWOCC blijkt dat consument-merkrelaties wel bestaan, maar in minder mate dan in de praktijk vaak wordt aangenomen. SWOCC ontwikkelde een instrument om merkrelatiekwaliteit (MRK) in de praktijk te meten: het SWOCC MRK-model.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC11 januari 2003

23 Merkimago

Bezint eer gij begint

In deze publicatie staat centraal hoe consumenten merken in hun geheugen opslaan en hoe deze geheugeninhoud op een objectieve wijze kan worden vastgelegd in merkimago-onderzoek. Aan de hand van het IBRA-model wordt geïllustreerd hoe veelomvattend de merkrepresentaties in het geheugen van de consument kunnen zijn.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC3 oktober 2002

21 Merkpersoonlijkheid langs de meetlat

Ondanks de grote interesse binnen de marketingwereld in merkpersoonlijkheid, bestaat in Nederland geen algemeen aanvaard meetinstrument om deze merkpersoonlijkheid in kaart te brengen. SWOCC nam het initiatief een schaal te ontwikkelen voor de Nederlandse markt: de SWOCC Merkpersoonlijkheid Schaal. Het doel was om inhoudelijk discriminerende dimensies van merkpersoonlijkheid bloot te leggen waarmee inzicht kan worden verschaft in de relevantie en toepasbaarheid van merkpersoonlijkheid.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC24 februari 2002

2 Researching brand images

The nature and activitation of brand representations in memory

Voor het succesvol managen van merken is het voor adverteerders belangrijk om te weten hoe consumenten merken waarnemen en evalueren. Er bestaat een groot aantal onderzoeksmethoden om het imago van een merk te meten. Alleen al in Nederland zijn meer dan 70 methoden op de markt gekomen om (aspecten van) het merkimago te bepalen.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC16 maart 2001

18 Merkpersoonlijkheid

Ieder mens is uniek en heeft dat te danken aan zijn of haar persoonlijkheid. Persoonlijkheid is iets wat de ene mens onderscheidt van de andere – van vijf en een half miljard anderen in ons geval. Dat maakt persoonlijkheid tot een bruikbare metafoor in een wereld die draait om uniciteit en onderscheidendheid, zoals de wereld van merken. Maar wat is persoonlijkheid eigenlijk? En wat is merkpersoonlijkheid dan precies?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC20 januari 1999

10 Op zoek naar het merkimago

Het is heel moeilijk om erachter te komen welk beeld mensen van een merk hebben. In de praktijk gebeurt het nogal eens dat een adverteerder op een onderzoeksbureau afstapt met de vraag: ‘hoe is het met het imago van mijn merk gesteld?’. En dan wordt het ingewikkeld, want wat is een imago? In deze publicatie wordt een antwoord gegeven op de vraag wat een merkimago is en wordt een overzicht gegeven van technieken die op dit moment in Nederland worden aangeboden om het merkimago te meten.

Lees verder