Kennisbank

Wie is de baas over het merk in de toekomst?

Merkmanagement in de toekomst

De mondige consument, de talloze nieuwe media, vooral online media en in het bijzonder social media revolutie. Dat alles zorgt ervoor dat de merkeigenaar -veelal ook adverteerder- de grip over zijn of haar merk steeds meer verliest. Dit proces is al jaren bezig en dat geeft talloze merkmanagers een onprettig gevoel. Juist grote merkeigenaren, welke veel belang hebben om het merk te managen, willen graag controle over alle aspecten van het merk houden maar dat lukt steeds minder goed. Lees verder

SWOCC5 november 2013

De actieve consument

Merkmanagement in de toekomst

Veranderingen in de economie, samenleving en met name technologie hebben de grip van bedrijven op hun merken doen verslappen. De consument is van relatief weerloze peuter, via een onwennig met zijn macht experimenterende puber gerijpt tot zelfverzekerde, assertieve volwassene.

Consumenten hebben meer dan ooit voice en choice. Lees verder

Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

Blog Peeter Verlegh

Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC22 april 2013

4 Catching COBRAs

Met het steeds verder toenemende gebruik van sociale media en de invloed die deze hebben, staan bedrijven voor de uitdaging om de merkgerelateerde activiteiten van consumenten (Consumers’ Online Brand-Related Activities: COBRAs) te inspireren en beïnvloeden. Dit proefschrift stelt dat merken dat alleen effectief kunnen doen als zij een goed inzicht hebben in de bereidheid van […] Lees verder

Welke identiteit stuurt het merkgedrag van consumenten op Facebook?

Blog Suzanne de Bakker

“Zijn jullie fan van merken op Facebook?” Deze vraag werd door mijn studenten Communicatiewetenschap tijdens de werkgroepbijeenkomst met een volmondig ‘ja’ beantwoord. Dit moet (social media) marketeers natuurlijk als muziek in de oren klinken. Het antwoord op de vervolgvraag: “Van welke merken zijn jullie dan fan?” zal de marketeers echter enige zorgen baren. Lees verder

Jongeren accepteren mobiele campagnes… onder hún voorwaarden

Blog Esther Rozendaal

Jongeren zijn onlosmakelijk verbonden met hun mobiele telefoon. Zij zien hun mobiel als een onmisbare tool om in contact te staan met hun vrienden, naar muziek te luisteren en te gamen. Waar ze ook naartoe gaan, wat ze ook doen, ze hebben hun telefoon bij zich. Door dit ‘always connected’ karakter bieden mobiele telefoons adverteerders de mogelijkheid om jongeren directer en persoonlijker te benaderen dan ooit te voren. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC13 juni 2012

61 De jonge consument

Kinderen vormen een steeds aantrekkelijkere doelgroep voor marketeers, adverteerders en voorlichters. Maar behalve een aantrekkelijke doelgroep is het ook een bijzondere: kinderen zijn immers nog in ontwikkeling en hebben daardoor specifieke kenmerken en gevoeligheden. Bij het benaderen van de jonge consument moeten marketeers rekening houden met deze kwetsbaarheid.

Lees verder