Kennisbank

Nextopia marketing: De belofte verkoopt zichzelf

Blog Paul Ketelaar

We leven in een verwachtingenmaatschappij. Dat is de centrale boodschap van Micael Dahlén in zijn boek ‘Nextopia: Leven, liefde en zaken in de expectations society’. De ‘rock-’n-roll’ professor maakt op internationale wetenschappelijke congressen een onuitwisbare indruk met zijn vernieuwende kijk op marketing en economie. Lees verder

Sponsorvermelding maakt kijker kritisch

Blog Eva van Reijmersdal

De oplettende televisiekijker is het misschien al opgevallen: Sinds een kleine twee jaar verschijnen er informatielabels bij sommige gesponsorde programma’s op de commerciële zenders. Zo is er in Goede Tijden Slechte Tijden op RTL 4 een ‘PP’ logo te zien, vergezeld van de tekst ‘Dit programma bevat product placement’. Lees verder

Gemeente nodigt Amsterdammers uit grofvuil op straat te gooien: “Dacht ‘t niet”

Blog Camiel Beukeboom

“Grofvuil op straat”. “Afval naast de container”. Je zou het niet verwachten, maar dat is de boodschap die de gemeente Amsterdam de laatste tijd breed in de stad verspreidt.

Op tientallen abri posters in Amsterdam zien we het zogenaamde buurtmannetje ongegeneerd het verkeerde voorbeeld geven. Lees verder

SWOCC26 september 2012

Onbewuste prijsperceptie

Hoe meer lettergrepen de prijs van je product heeft, hoe duurder de consument je product vindt. Dit ontdekten onderzoekers Coulter, Choi en Monroe (2012) met behulp van een serie experimenten, beschreven in een onlangs verschenen artikel in Journal of Consumer Psychology.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC7 oktober 2008

45 Onbewust beïnvloed

Veel reclamecampagnes zijn gericht op het trekken van zo veel mogelijk aandacht. Maar is aandacht wel een absolute voorwaarde voor een effectieve campagne? Effectieve reclame is niet noodzakelijk reclame die met veel aandacht bewust wordt verwerkt. Juist zonder veel aandacht bekeken reclame zou consumenten het meest effectief beïnvloeden.

Lees verder