Kennisbank

Groene advertenties: inspelen op emoties

In dit onderzoek is gekeken naar de effectiviteit van verschillende vormen van ‘groene’ advertenties. In eerder onderzoek is een indeling gemaakt in drie verschillende types groene advertenties: emotionele advertenties waarbij het product wordt getoond met een plaatje uit de natuur (bijvoorbeeld een waterval), functionele advertenties waarbij het product wordt aangeprezen met argumenten waarom het een groen product is (bijvoorbeeld een productiemethode die goed voor het milieu is) en gemengde advertenties waarbij de advertentie functionele en emotionele elementen combineert. Lees verder

Het échte bereik van word-of-mouthmarketing

Word-of-mouth (WOM) marketingcampagnes zijn steeds vaker een onderdeel van marketingcommunicatieplannen. Daarmee groeit de behoefte aan methoden om de effectiviteit hiervan te meten. WOM-marketing omvat onder andere het verspreiden van producten naar de doelgroep. Dit met als doel om hen aan te moedigen positieve WOM uit te dragen om zo mogelijk de merkbekendheid en verkoop positief te beïnvloeden. Lees verder

Marketing: hoe meet je de goede mix?

De manier waarop brand performance in veel bedrijven wordt gemeten, namelijk met behulp van merkbekendheid, overweging van het merk, merkvoorkeur en merkgebruik, laat zich slecht vertalen naar de salescijfers van een bedrijf. Wanneer de link van marketing naar sales onduidelijk is, is het voor bedrijven dan ook lastig om de marketingmix zo aan te passen dat de salescijfers verbeteren. In dit artikel wordt daarom een alternatief model gepresenteerd om brand performance te meten. Lees verder

Creatief of effectief reclame maken?

Deze studie onderzocht verschillende typen reclames: vijf reclames die een creatieve award (diverse varianten) gewonnen hadden, vijf reclames die een efficiëntie award (Effie award) gewonnen hadden en tien reclames zonder award. Hierbij moet uiteraard gezegd worden dat dit onderscheid niet betekent dat reclames die een Effie award hebben gewonnen per definitie niet creatief zijn. In dit artikel is echter gekozen voor een duidelijk onderscheid: een met een Effie bekroonde reclame is met name effectief en een reclame die een creativiteitsprijs wint is met name creatief. Lees verder

Het nut van kwalitatieve interacties in b2b brand communities

De kwaliteit van de interacties tussen klanten in b2b brand communities speelt een cruciale rol in het succes van een merk. De onderzoekers ontwikkelden daarom een conceptueel kader waarin de factoren die de kwaliteit van klant-tot-klant (c2c) interacties in b2b brand communities kunnen beïnvloeden, worden besproken. Een kwalitatieve interactie vindt plaats wanneer “de interactiepartners het vermogen hebben om een merkgerelateerde, co-creërende interactie te hebben over een merk”. Lees verder

De impact van positieve en negatieve WOM

Word-of-mouthreclame, het delen van ervaringen met bedrijven en producten met vrienden en familie, is een belangrijk communicatiekanaal: het is informeel en kan in potentie veel invloed hebben op de waarschijnlijkheid dat mensen klant zullen worden bij een bedrijf. In het verleden is goed onderzocht welke factoren word-of-mouthreclame meer of minder waarschijnlijk maken, maar minder goed is onderzocht welke factoren de invloed van – positieve dan wel negatieve – word-of-mouthreclame vergroten of juist verkleinen. Lees verder