“Zijn jullie fan van merken op Facebook?” Deze vraag werd door mijn studenten Communicatiewetenschap tijdens de werkgroepbijeenkomst met een volmondig ‘ja’ beantwoord. Dit moet (social media) marketeers natuurlijk als muziek in de oren klinken. Het antwoord op de vervolgvraag: “Van welke merken zijn jullie dan fan?” zal de marketeers echter enige zorgen baren. Lees verder
Aan de basis van bekende films als Ben Hur, The Prestige of The Social Network staat een bekend gegeven: twee mensen die eerst beste vrienden waren, komen uiteindelijk als vijanden tegenover elkaar te staan. Ook merken lopen een soortgelijk risico. Lees verder
Merkfans op Facebook worden door marketeers vaak gezien als een zeer waardevolle doelgroep. In Journal of Advertising Research laten wetenschappers van het Ehrenberg-Bass Institute (Australië) zien waarom dit niet altijd het geval is. Lees verder
Voor het organisatiemerk zijn de medewerkers misschien wel de belangrijkste ambassadeurs. Deze medewerkers zijn – zowel privé als onder werktijd – in toenemende mate aanwezig op sociale media, waarbij ook de organisatie als onderwerp de revue passeert. Met deze interacties beïnvloeden zij de percepties van anderen en bouwen zij mee aan het organisatiemerk.
A holistic exploration of motivations for brand-related social media use
Propelled by highly interactive technologies, internet users are increasingly becoming active consumers, contributors and producers of content on brands. Consumer’s Online Brand-Related Activities (“COBRAs”) have significant consequences for firms and brands.