Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector?Lees verder
Verhalen worden doorverteld van mens tot mens, maar ook steeds vaker van merk tot mens of van mens tot merk. Social media maken dat mogelijk. Zo vertellen merken bijvoorbeeld over de lange weg die werd bewandeld om van familiebedrijf uit te groeien tot wereldmerk – zoals Van Bommel. Consumenten vertellen hoe bepaalde producten en diensten het mogelijk maakten om persoonlijke doelen of dromen te verwezenlijken – zoals Airbnb. Hoewel merken wereldwijd miljoenen investeren in (het stimuleren van) dergelijke verhalen, zijn lang niet alle verhalen succesvol. Hoe effectief zijn commerciële verhalen om mensen te boeien en te beïnvloeden?Lees verder
Menig merk hanteert storytelling in zijn contentstrategie. Het idee lijkt goed: creëer relevante merkverhalen in plaats van consumenten lukraak met reclame te bombarderen. De consument wordt in het verhaal gezogen met als doel engagement op te roepen. Recent onderzoek laat echter zien dat merkverhalen in sommige gevallen averechts werken.Lees verder
Wereldwijd adverteren we voor een groter budget online dan via het grootste klassieke medium TV en toch staan online advertenties onder druk. Consumenten klikken nauwelijks nog op banner ads en dus zijn het al lang niet meer die activerende advertenties die ze bij hun ontstaan, ruim 20 jaar terug, waren. Tegelijk blijven de veel minder frequent getoonde zoekadvertenties het wel goed doen en gaat er een groeiend advertentiebudget naartoe. Maar hoe moet je het budget verdelen tussen deze twee prominente online advertentievormen? En heeft de ene vorm een effect op de andere?Lees verder
Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling?Lees verder
Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Er blijven echter twee belangrijke vragen bestaan: hoe beleven consumenten de verschillende social media platformen? Wat voor gevolgen heeft dit voor de advertenties die via deze platformen verspreid worden?Lees verder
Social media berichten van merken strijden met elkaar om aandacht op de tijdlijnen van consumenten. Dit zet druk op medewerkers om met de juiste content te komen. Inzicht hierin is daarom gewenst. Als het gaat om merkberichten op social media, wat werkt er wel en wat werkt er niet? Lees verder
Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken. Lees verder
Marketingcommunicatie is het meest effectief als deze overeenkomt met de eigenschappen van het gemarkete product. Dit is het zogenaamde ‘matching effect’, waar inmiddels aardig wat wetenschappelijk bewijs voor is. Als communicatie congruent is, ofwel een goede fit heeft, dan is informatie voor de consument makkelijker te verwerken en te begrijpen. Er is dan sprake van ‘conceptual fluency’. Dit ervaart de consument als prettig en dit prettige gevoel hevelt vervolgens over op de merkevaluaties, het koopgedrag, etc.Lees verder
De laatste jaren lijkt er een sterke toename te zijn van ‘academic outreach’ initatieven in het bedrijfsleven. Samenwerking universiteiten bedrijfsleven is slim. Meerdere wetenschappelijke studies tonen aan dat het bedrijven toegang geeft tot wetenschappelijk onderzoek en kennis en innovatieve slagkracht geeft. Deze samenwerkingen, ook wel: ‘University Business Cooperation’ (UBC), krijgen op verschillende manier vorm. Zo worden er gastcolleges en bijeenkomsten georganiseerd, maar er vindt ook een uitwisseling van personeel en advies plaats. Lees verder