Kennisbank

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Zo zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is

Corine Meppelink

Steeds meer mensen zoeken online naar gezondheidsinformatie. Buiten de vraag of deze informatie betrouwbaar en relevant is, is het de vraag of de informatie wel toegankelijk is. Dit geldt met name voor de grote groep Nederlanders met lage gezondheidsvaardigheden. Een analyse van 100 Nederlandse gezondheidssites wijst uit dat het overgrote deel te moeilijke taal bevat, er weinig wordt gevisualiseerd en er een groot gebrek aan cues is die iets zeggen over de betrouwbaarheid van de informatie. Lees verder

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

SWOCC23 oktober 2018

Duurzame productmarketing: Deels ‘groen’ = geheel misleidend?

Nigel Steenis

Één van de manieren waarop bedrijven Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-activiteiten inzetten is door ‘duurzame’ of ‘groene’ producten te ontwikkelen. Vaak is echter niet elk onderdeel van het product even duurzaam. Zo zijn inconsistenties dikwijls terug te zien bij verpakte producten, denk bijvoorbeeld aan biologisch vlees in een plastic verpakking. Maar hoe reageren consumenten op dit soort inconsistenties bij producten?

Lees verder

Beter sponsored content dan een commercial op de radio

Blog Eva van Reijmersdal

Sponsored content lijkt niet meer weg te denken uit het medialandschap. In alle media, van relatief nieuw (instagram en vlogs) tot relatief oud (kranten en radio), is sponsored content inmiddels een belangrijke communicatietool. Ondanks dat vaak wordt geroepen dat sponsored content anders werkt dan traditionele reclame of zelfs effectiever is, is hier weinig onderzoek naar gedaan. Lees verder

Product placement door de 3D-bril

Blog Christian Burgers

Technologische ontwikkelingen in de filmbranche hebben tot een toename in 3D-films geleid. Zo worden (verwachte) blockbuster als Star Wars: The Force Awakens, The Martian en Batman v Superman bijna standaard in 3D uitgebracht. Consumenten met 3D-tv’s kunnen ook thuis van 3D-films genieten. En met 4D staat de volgende vernieuwing voor de deur. Deze technologische ontwikkelingen veranderen ongetwijfeld het kijkproces. Maar beïnvloeden ze ook de effectiviteit van product placement binnen deze films? Lees verder

Kinderen zijn te verleiden met speelgoedboek

Blog Eva van Reijmersdal

Sinterklaas is weer in het land en dus is de onrust onder kinderen weer begonnen. De Sint en zijn pieten ontmoeten, snoepen, maar vooral cadeautjes, zorgen voor slapeloze nachten en grote opwinding. Om de Sint te laten weten wat je het liefst wenst, is het maken van een verlanglijst onontbeerlijk. En hoe kun je die nou beter maken dan met behulp van de welbekende, extra dikke speelgoedfolders die één keer per jaar worden uitgegeven door ’s lands grootste speelgoedwinkels? De ene winkel noemt het het grote speelboek, de ander het grote speelgoedboek, maar u weet vast wat ik bedoel. Lees verder