Kennisbank

Zo zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is

Corine Meppelink

Steeds meer mensen zoeken online naar gezondheidsinformatie. Buiten de vraag of deze informatie betrouwbaar en relevant is, is het de vraag of de informatie wel toegankelijk is. Dit geldt met name voor de grote groep Nederlanders met lage gezondheidsvaardigheden. Een analyse van 100 Nederlandse gezondheidssites wijst uit dat het overgrote deel te moeilijke taal bevat, er weinig wordt gevisualiseerd en er een groot gebrek aan cues is die iets zeggen over de betrouwbaarheid van de informatie. Lees verder

Effectief inzetten van purposeful branding

Lynnemore van Ommen

Marketingstratgie_Purpose_Brand

‘Growing a better world together’. Eind 2017 kwam Rabobank met deze nieuwe slogan waarmee ze beloven wereldwijd het voedselprobleem op te gaan lossen. De Reclame Code Commissie viel meteen over de campagne. Het zou misleidend zijn omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat hun aanpak het voedselprobleem oplost. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Ze verbinden zich dan ook graag met merken die een purpose (doel) nastreven voor een betere wereld. Maar hoe trek je deze pro-sociale consumenten aan? Nog belangrijker, hoe zet je purposeful branding effectief in?  Lees verder

One size fits all? Hoe je als PR-professional de aandacht van journalisten trekt

Mark Boukes

Een jaar geleden schreef ik voor SWOCC de blog “PR in het nieuws: een continue struggle” over de manieren waarop journalisten omgaan met persberichten en aan welke criteria een persbericht moet voldoen om aandacht van journalisten te trekken. De conclusie? Creëer een nieuwswaardig persbericht. Journalisten gebruiken bepaalde nieuwsfactoren (criteria) om te bepalen of nieuws al dan niet “nieuwswaardig” genoeg is om überhaupt verslag van te doen. Maar welke nieuwsfactoren zijn eigenlijk van belang? En nog belangrijker, welke nieuwsfactoren zijn belangrijk voor welke soorten media? Lees verder