Kennisbank

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

SWOCC11 oktober 2019

All you need is brand love ❤️❤️

SWOCC Selectie blog

Brand love

Organisaties streven steeds vaker, niet alleen naar een goed imago of een goede reputatie, maar ook naar merkliefde. Liefdesrelaties kennen verschillende vormen: de ene liefde is de andere niet. Dat geldt ook voor merkliefde. Wat is merkliefde nu eigenlijk precies en waarom is het voor jouw organisatie belangrijk om het ontstaan van merkliefde te begrijpen?

Lees verder

SWOCC27 augustus 2019

Artificial intelligence (AI): een veel gebruikt begrip, maar wat is het nu eigenlijk?

SWOCC Selectie blog

Artificial intelligence

Artificial intelligence (AI) is de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. Het is inmiddels al onderdeel van onze samenleving. Het is daarom ook zeker niet gek dat de overheid een AI-cursus aanbiedt voor alle Nederlanders. Toch leidt AI zeker ook tot discussies binnen de samenleving. Daarom geeft dit artikel inzicht in wat AI nou eigenlijk is.

Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

Positionering van je merk moet passen bij de landpersoonlijkheid

Jos Hornikx

Positionering

Voor consumenten is de herkomst van een product een indicatie voor de kwaliteit van het product, denk maar aan een Zwitsers horloge of Duitse technische apparaten. Het land van oorsprong noemen is gunstig bij landen die positief worden beoordeeld, maar niet voor landen die negatiever worden gezien, zoals India en Brazilië. Hoe los je als merk dit probleem op? Lees verder

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik? Lees verder

Dit kan kunst ons leren over de waarde van een merk

Joost Verhoeven

merk

Merkwaarde heeft voor mij altijd iets magisch: waar in de middeleeuwen alchemisten geobsedeerd waren met het winnen van goud uit lood en ijzer, proberen merkmanagers waarde toe te voegen aan producten en diensten met zorgvuldig ontwikkelde merkcommunicatie. Creatievelingen transformeren eenvoudige T-shirts, sneakers, of zelfs een commoditeit als belminuten tot begeerlijke objecten, maar hoe dan? Hoe kan een beetje communicatie de waarde van merken verhogen? Lees verder

Je merk laten groeien via CEPs

Fabiënne Rauwers en Noud Schartman

Merk

Hoe meer je merk top-of-mind is, hoe eerder consumenten aan je merk zullen denken in potentiële koopsituaties. En hoe meer consumenten aan je merk denken, hoe groter de kans dat ze vervolgens overgaan tot koop. Het is daarom uiterst belangrijk – als je als merk wilt groeien – om een nadrukkelijke plek te veroveren in het hoofd van de consument. Maar hoe verover je deze lucratieve mentale spot? Het antwoord van Romaniuk en Sharp[1] is hierop stellig: speel in op Category Entry Points (CEPs)! Lees verder