Kennisbank

SWOCC7 augustus 2019

Wat begrijpen tieners van influencer marketing op YouTube?

Eva van Reijmersdal

Influencer marketing

De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencer marketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencer marketing? Herkennen tieners reclame in YouTube video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? 

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

Samenwerken met een influencer: de do’s en don’ts

Eva van Reijmersdal

Influencer

Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk! Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je weten als je als organisatie overweegt om influencer marketing in te zetten? En wat moet je weten als je de huidige influencer marketing strategie van jouw organisatie wil verbeteren? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC29 mei 2018

76 Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

Herkennen consumenten sponsored Facebook posts?

Sophie Boerman

David Beckham

Influencer marketing is hot. Beroemdheden – oftewel influencers – zoals acteurs, topsporters, en bekende vloggers worden steeds vaker ingezet om producten en merken te promoten op hun social mediakanalen. Beroemdheden kunnen gigantisch veel volgers hebben (Justin Bieber heeft 78 miljoen likes op Facebook, David Beckham heeft er 54 miljoen), waardoor het bereik van hun posts groot is. Bovendien worden beroemdheden gezien als betrouwbare bronnen, wat ervoor zorgt dat celebrity endorsements over het algemeen positieve effecten hebben op attitude en aankoopintentie. Maar herkent de consument deze influencer posts eigenlijk wel als reclame?

Lees verder

Hoe mooie producten leiden tot ontevreden consumenten

Ilona de Hooge

Het ontwerp (design) van een product is een belangrijke voorspeller van hoe succesvol het product zal zijn. Keer op keer hebben onderzoeken laten zien dat consumenten hun aankopen bepalen aan de hand van hoe producten eruit zien, zelfs voor producten waarbij het uiterlijke ontwerp niet echt van belang is. Vele bedrijven, en zelfs supermarktketens, hebben hun strategieën dan ook gericht op het ontwikkelen van mooie producten (zoals limited editions), of van mooie verpakkingen voor hun producten. Maar is het eigenlijk wel zo slim om zulke prachtig uitziende producten te ontwikkelen? Lees verder