Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector?Lees verder
Consumenten kopen producten of diensten op basis van meerdere factoren. Bijvoorbeeld prijs, kwaliteit, koopgemak, gewoonte en het merk. Voor (marketing)managers is het interessant om te weten welke rol het merk speelt in het aankoopproces van consumenten. We weten bijvoorbeeld dat bij luxeproducten (horloges, dure kleren, zonnebrillen) het merk vaak een grote rol speelt. Maar hoe zit dit in andere categorieën? Hoe zit het bijvoorbeeld met verzekeringen, supermarkten of pijnstillers? Lees verder
Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?
Locatie-gebonden mobiele advertenties zijn een vorm van marketing waarbij adverteerders consumenten benaderen met relevante advertenties op het juiste moment op de juiste plaats. Toch vinden consumenten het hoogst irritant. Hoe ga je te werk als marketeer?Lees verder
De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder
Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk?Lees verder
Het ontwerp (design) van een product is een belangrijke voorspeller van hoe succesvol het product zal zijn. Keer op keer hebben onderzoeken laten zien dat consumenten hun aankopen bepalen aan de hand van hoe producten eruit zien, zelfs voor producten waarbij het uiterlijke ontwerp niet echt van belang is. Vele bedrijven, en zelfs supermarktketens, hebben hun strategieën dan ook gericht op het ontwikkelen van mooie producten (zoals limited editions), of van mooie verpakkingen voor hun producten. Maar is het eigenlijk wel zo slim om zulke prachtig uitziende producten te ontwikkelen? Lees verder
In deze derde Selectie van 2017 zijn vijf artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van merken en marketingcommunicatie samengevat. Ze geven inspiratie over merk en management en merk en communicatie. Lees verder
In deze derde Selectie van 2017 zijn vijf artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van merken en marketingcommunicatie samengevat. Ze geven inspiratie over merk en management en merk en communicatie. Lees verder
We proeven maar voor een deel met onze smaakpapillen. Al in de eerste eeuw na Christus werd door Apicius, de Romeinse fijnproefer, geconstateerd dat visuele informatie belangrijk is in het bepalen van smaak: “De eerste smaak is altijd met de ogen”. Lees verder