Kennisbank

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

SWOCC Selectie blog

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Duurzaam vs. greenwashing: Een matrix voor B2B positionering op duurzaamheid

Lynnemore van Ommen

B2B positionering op duurzaamheid

Veel Business-to-Business (B2B) kopers vinden het lastig te beoordelen of de supply chain partner daadwerkelijk duurzaam is. Tegelijk blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat driekwart van de kopers supply chain partners afwijzen die de duurzame criteria niet nakomen. Deze studie biedt een matrix voor B2B merken die zich willen positioneren op duurzaamheid. Lees verder

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder