Kennisbank

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

SWOCC Selectie blog

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Lees verder

Duurzaam vs. greenwashing: Een matrix voor B2B positionering op duurzaamheid

Lynnemore van Ommen

B2B positionering op duurzaamheid

Veel Business-to-Business (B2B) kopers vinden het lastig te beoordelen of de supply chain partner daadwerkelijk duurzaam is. Tegelijk blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat driekwart van de kopers supply chain partners afwijzen die de duurzame criteria niet nakomen. Deze studie biedt een matrix voor B2B merken die zich willen positioneren op duurzaamheid. Lees verder

Is het succes van een nudge te voorspellen?

Ellen Groenestein

Nudge

Nudging wint nog altijd aan populariteit. Sinds het invloedrijke gedragsboek ‘Nudge’ in 2008 uitkwam, wordt het vooral breed omarmd en gebruikt door de (semi-)overheid als dé nieuwe strategie om burgers te verleiden tot ‘goed’ gedrag. Gedrag dat in het belang is van het individu en de maatschappij. Nudging is daarmee al enkele jaren het vlaggenschip voor de toepassing van gedragswetenschap. Tegelijkertijd blijkt uit de praktijk dat nudging lang niet altijd goed werkt. Vandaar dus de vraag, is het succes van nudging vooraf te voorspellen? Lees verder

Vinden we klimaat eigenlijk wel echt belangrijk?

Reint Jan Renes

klimaat

Mede dankzij het huidige klimaatakkoord maken steeds meer mensen zich druk om het klimaat. In aanloop naar de Europese verkiezingen blijken het bestrijden van klimaatverandering en de bescherming van het milieu de belangrijkste verkiezingsthema’s te zijn. Echter, weinig mensen maken in hun dagelijkse leven ook daadwerkelijk klimaatvriendelijke keuzes. Veel mensen kijken naar de overheid en de industrie voor klimaatoplossingen en het liefst willen ze maatregelen die niet henzelf treffen. Hoe activeer je pro-klimaat keuzes? Lees verder

Milieuvriendelijk, duurzaam gedrag stimuleren? Visualiseer de effecten.

Marijn Meijers

milieuvriendelijk gedrag

De aarde warmt steeds meer op, wat grote gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van de planeet. Het is dan ook van groot belang dat mensen zich milieuvriendelijker gaan gedragen. De meeste mensen weten dit ook wel, maar toch doen ze het vaak niet. Een belangrijke reden hiervoor is dat men vaak het gevoel heeft dat hun milieuvriendelijke gedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Maar hoe kun je mensen het gevoel geven dat hun milieuvriendelijke, duurzame gedrag er wel toe doet? Lees verder

SWOCC5 december 2018

Customer engagement: Waar moet je beginnen?

Anniek Eigenraam

Engagement

Alsof het nog niet genoeg is om geschikte media voor je merkcommunicatie te kiezen, moet je ook nog kiezen uit een bijna onuitputtelijke set engagement activiteiten op de verschillende digitale kanalen. Content delen via je social media, nieuwsbrieven rondsturen, bloggen, een winactie uitzetten of een app ontwikkelen; in deze digitale eeuw zijn er talloze opties om aan Customer Engagement (CE) te werken.

Lees verder