Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.
In een tijd waarin iedereen online zijn mening kan delen ligt het gevaar van een social mediastorm op de loer. De geaccepteerde overtuiging binnen crisiscommunicatie en online mediastormen is dat merken zouden moeten focussen op het sussen van de aanval van critici, het onderdrukken van de negatieve impact en het voorkomen van escalatie.
Tegenwoordig ontkom je er als merk niet aan om duidelijk te maken wat jij bijdraagt aan de maatschappij – ook wel het doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Vaak wordt het gezien als slechts een maatschappelijk keuze, maar het heeft ook zeker gevolgen voor de financiële prestaties van een merk.
Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.
Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen(MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten? Lees verder
Dit is alweer de laatste Selectie van dit jaar. Dit keer presenteren we zeven samenvattingen van wetenschappelijke studies. Ze geven inspiratie voor in te zetten communicatiestrategieën en -middelen.Lees verder
De online informatie overload maakt een aankoop vandaag de dag tot een ingewikkeld en tijdsintensief proces. Om zich te redden in deze brij aan informatie neemt de consument een zekere ‘besluitvormingsstrategie’ aan. Door te onderzoeken hoe dit besluitvormingsproces zich ontvouwt en waardoor individuele verschillen gedreven worden, kunnen patronen in consumentengedrag bloot worden gelegd.Lees verder
De toegenomen penetratie van mobiele apparaten beïnvloedt het online koopgedrag van klanten. Zo lijkt het erop dat klanten op weg naar hun aankoop geregeld schakelen tussen mobiele en vaste apparaten. Een relevante vraag in een tijdperk waarin het online kanaal als verkoopkanaal inmiddels groter is dan het fysieke kanaal en het aantal mobiele apparaten nog steeds stijgt, is dan ook: bestaat er een verband tussen het schakelen tussen mobiele apparaten en conversie?Lees verder
Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen.Lees verder
De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap.Lees verder