Kennisbank

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder

Consumentenervaring vandaag de dag te vinden op social media

SWOCC Selectie blog

Social media hashtag

Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.

Lees verder

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

SWOCC Selectie blog

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Lees verder

Visuele strategie op social media: Het effect van complexiteit en bekendheid

social media

Om als merk een identiteit op te bouwen, moet je de persoonlijkheid en onderscheidenheid van het merk effectief kunnen communiceren naar consumenten. Een goede manier is via social media. Hierbij is visuele content een essentieel kenmerk, omdat het invloed kan hebben op de voorkeur van consumenten voor en perceptie over merken en producten. Complexiteit van de visuele content blijkt een belangrijke rol te spelen. Lees verder

Communiceren over MVO op social media

Social media

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten? Lees verder

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder

Waarom je afbeeldingen moet toevoegen aan je CSR boodschap

Onno Maathuis

Afbeeldingen_CSR

Corporate Social Responsibility (CSR), purposeful branding, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), je kan er eigenlijk niet meer aan ontkomen. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Echter, deze consumenten zijn ook kritisch. Het communiceren over CSR-activiteiten blijkt een gevoelige kwestie: zijn bedrijven oprecht in hun bijdrage aan de maatschappij of doen zij dit vooral om strategische redenen (eigenbelang)? Lees verder