Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.
Tegenwoordig ontkom je er als merk niet aan om duidelijk te maken wat jij bijdraagt aan de maatschappij – ook wel het doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Vaak wordt het gezien als slechts een maatschappelijk keuze, maar het heeft ook zeker gevolgen voor de financiële prestaties van een merk.
Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen(MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten? Lees verder
Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden? Lees verder
Corporate Social Responsibility (CSR), purposeful branding, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), je kan er eigenlijk niet meer aan ontkomen. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Echter, deze consumenten zijn ook kritisch. Het communiceren over CSR-activiteiten blijkt een gevoelige kwestie: zijn bedrijven oprecht in hun bijdrage aan de maatschappij of doen zij dit vooral om strategische redenen (eigenbelang)? Lees verder
Veel bedrijven maken gebruik van verhalen om hun consumenten te overtuigen. Steeds vaker verschijnen merkverhalen – brand stories – ook op de verpakking van producten. Merkverhalen op verpakkingen verschillen echter op meerdere vlakken van merkverhalen in reguliere advertenties. Lees verder
Nederlandse consumenten staan steeds positiever tegenover duurzame producten. Zo let de helft van de consumenten bij zijn aankopen op duurzaamheid, terwijl vorig jaar slechts 40% dat deed. Maar hoe kan je als marketeer het beste een duurzaam, milieuvriendelijk product op de markt brengen? Lees verder
Bedrijven communiceren over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) om positieve associaties te creëren en hun imago te verbeteren. In dit onderzoek, gebaseerd op experimenten, wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee strategieën voor het communiceren over MVO. Lees verder