Kennisbank

Communiceren over MVO op social media

Social media

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten? Lees verder

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder

Waarom je afbeeldingen moet toevoegen aan je CSR boodschap

Onno Maathuis

Afbeeldingen_CSR

Corporate Social Responsibility (CSR), purposeful branding, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), je kan er eigenlijk niet meer aan ontkomen. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Echter, deze consumenten zijn ook kritisch. Het communiceren over CSR-activiteiten blijkt een gevoelige kwestie: zijn bedrijven oprecht in hun bijdrage aan de maatschappij of doen zij dit vooral om strategische redenen (eigenbelang)? Lees verder

SWOCC1 november 2017

Tekstuele communicatie moet matchen met perceptuele informatie

SWOCC_Selectie_2017_n4

Marketingcommunicatie is het meest effectief als deze overeenkomt met de eigenschappen van het gemarkete product. Dit is het zogenaamde ‘matching effect’, waar inmiddels aardig wat wetenschappelijk bewijs voor is. Als communicatie congruent is, ofwel een goede fit heeft, dan is informatie voor de consument makkelijker te verwerken en te begrijpen. Er is dan sprake van ‘conceptual fluency’. Dit ervaart de consument als prettig en dit prettige gevoel hevelt vervolgens over op de merkevaluaties, het koopgedrag, etc. Lees verder

De kracht van de crowd

Branded content strategieën op social media hebben veelal niet het beoogde effect. Mensen zijn nu eenmaal minder geïnteresseerd in de bezigheden van Coca-Cola of McDonalds dan in die van hun vrienden of hun sportclub. Nieuwe inzichten laten zien dat een succesvolle branded content strategie op social media vorm kan krijgen door het opnieuw invullen van culturele relevantie van merken. Lees verder

Hoe meer keuze hoe beter! Of toch niet?

Tegenwoordig is er voor alle producten en diensten keuze te over. Intuïtief zou je denken dat het hebben van meer keuze altijd beter is. Als er voor elk wat wils is, betekent dit inherent keuzeautonomie. Ook kan je jezelf verzekeren van het feit dat je de juiste keuze maakt, omdat je jouw keuze kan vergelijken met minder geschikte opties. Er is echter veel onderzoek dat juist het tegenovergestelde bewijst; het hebben van meer keuze maakt het moeilijker om het juiste te kiezen, wat kan leiden tot keuzestress of ontevredenheid met de keuze. Deze studie beantwoordt daarom de vraag: Onder welke omstandigheden is meer keuze nadelig of juist voordelig? Lees verder

SWOCC23 november 2015

Van vrij toegankelijke naar betaalde online content

Diverse bedrijven die online content aanbieden in de vorm van muziek, video’s of tijdschriften en kranten), bekijken de mogelijkheden om consumenten te laten betalen voor content die voorheen vrij toegankelijk was. Het idee achter het gratis aanbieden van content, is dat het het aantal gebruikers vergroot waardoor de advertentie-inkomsten kunnen toenemen. Echter, uit onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers nauwelijks aandacht besteden aan de advertenties rondom gratis content. Lees verder