Kennisbank

De contentkalender voor 2018: Zo kies je de juiste timing

Lotte Willemsen

Contentkalender_2018

Het begin van 2018 is in zicht. Dat is niet alleen te zien aan de kerstversiering en het winterse weer, ook is het te merken aan de vele contentkalenders die de afgelopen week gedeeld zijn. Een goede timing, want volgens onderzoek praten wij meer over onderwerpen als deze toegankelijk zijn in ons geheugen. Zo is de toekomst vaker onderwerp van gesprek als het begin van het nieuwe jaar in zicht is. Achter deze bevinding zitten psychologische principes verscholen die verklaren wanneer mensen content delen. Dat helpt marketeers om de timing van hun content te perfectioneren, en optimaal gebruik te maken van de 2018 contentkalender. Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder

Real-time marketing: Niet plannen maar rennen!

Blog Lotte Willemsen

In de wereld van marketing is real-time wat de klok slaat. Door in te haken op momenten die in het hier en nu aandacht krijgen van een groot publiek, is het mogelijk om mee te liften op de aandacht die zo’n moment genereert. Dit is, vanzelfsprekend, een wenselijke uitkomst voor marketeers die tegenwoordig steeds meer moeite hebben om hun communicatieboodschap aan de man te brengen.  Onze social media tijdlijnen staan dan ook vol met boodschappen van deze inhakende marketeers. Maar: in hoeverre is inhaken nu eigenlijk een effectieve strategie om de aandacht van het publiek te trekken?

Lees verder

Wat merken kunnen leren van strippers

Blog Joost Verhoeven

Trotse en betrokken medewerkers zijn de beste merkambassadeurs. In woord en daad dragen zij organisatiewaarden uit: Dat weet iedere merkexpert. Mensen willen anderen waarschijnlijk maar wat graag vertellen over hun werk wanneer zij eigenaar zijn van een biologische lunchroom, of wanneer zij werken als activist bij een NGO. Echter, dat is niet voor alle beroepen even evident. Welke rol speelt het organisatiemerk voor medewerkers in gestigmatiseerde beroepen zoals vuilnisman, slachter, schoonmaker of sekswerkers? Lees verder

Intrinsieke motivatie, effectieve prestatie

Blog Reint Jan Renes

‘De beste managers luisteren naar hun werknemers. Vreemd genoeg zijn er nog steeds managers die dat niet doen’ – aldus Ellen de Bruin in NRC Handelsbladeind 2009. In het artikel ‘Blije bedrijven’ wordt een lans gebroken voor meer zeggenschap van werknemers over de inrichting van hun werkprocessen, omdat dit hun motivatie en daarmee de productiviteit ten goede zou komen. Vanuit een hoge intrinsieke motivatie zou de prestatie groter zijn en kunnen werknemers beter inspelen op veranderingen. Maar klopt dit? Zou het inderdaad goed zijn wanneer er meer gestuurd wordt op intrinsieke motivatie? En kunnen leidinggevenden daarbij mogelijk iets leren van studies naar liefdesrelaties? Lees verder

Waarom een mensen-mens resultaten boekt

Blog Joost Verhoeven

Als je mensen vraagt welke eigenschappen een leider nodig heeft, dan wordt naast visie, communicatieve vaardigheden en organisatietalent ook steevast emotionele intelligentie genoemd. Emotionele intelligentie verwijst naar het vermogen om zowel je eigen emoties als die van een ander te identificeren, te begrijpen en deze emoties te kanaliseren om bepaalde doelen te behalen. Mensen met een hoge emotionele intelligentie vormen prettig gezelschap, zijn sociaal behendig en gaan goede relaties aan met anderen. Lees verder

Kennisdeling als marketinginstrument

Blog Lynn Epping

Kennis en begrip van de markt en haar veranderingen zijn voor bedrijven essentieel om producten succesvol op de markt te brengen. Daarom is het van groot belang dat marketingafdelingen deze kennis aan kunnen wenden bij het introduceren en promoten van producten. Marketingafdelingen komen echter niet of nauwelijks direct in aanraking met (potentiële) klanten en hebben daardoor vaak geen goed beeld van de behoeftes die spelen in de markt. Hoe komen deze afdelingen erachter waar voor consumenten de waarde van producten ligt? Lees verder

Brand Society: het merk als bindende factor

Review Peeter Verlegh

Martin Kornberger is SWOCC fellow voor 2014 en de keynote speaker tijdens onze Organization Branding Day. Waarom? Omdat verschillende SWOCC-ers, waaronder Giep Franzen zelf, zeer onder de indruk waren van Kornberger’s boek Brand Society. Het boek verbindt interviews en cases (over bijvoorbeeld ING, KesselsKramer, LEGO en Deloitte) met het werk van filosofen als Plato, Nietzsche en meer hedendaagse denkers als Jürgen Habermas en Alain de Botton. Lees verder

Humor in organisaties

Blog Joost Verhoeven

Veel organisaties gebruiken humor in merkcommunicatie. In reclame is humor bijvoorbeeld een veelgebruikte strategie. In de organisatie zelf valt helaas vaak weinig te lachen. Daar wordt humor vaak juist gezien als improductief of zelfs contraproductief. Het leidt mensen slechts af van het werk, zo is de gedachte. Dat is jammer, betoogt Jean-Louis Barsoux in zijn artikel ‘Why organizations need humor’ in het European Management Journal. Lees verder