Kennisbank

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

Native advertenties op nieuwswebsites: hoe transparant moet de adverteerder zijn?

Simone Krouwer

Native advertisement

Steeds vaker staan er zogenoemde native advertenties of branded content op nieuwswebsites. Dit zijn advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken. Lees verder

Het belang van personalisatie diepte en breedte in advertenties

Iris van Ooijen

Advertenties

De mogelijkheden met betrekking tot gepersonaliseerde advertenties (PA) lijken almaar toe te nemen. Echter, de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot de effectiviteit van PA zijn verdeeld. Waar sommige studies aantonen dat PA de heilige graal is, wijzen andere studies uit dat personalisatie leidt tot irritatie, wantrouwen en weerstand. Hoe zit dit? Lees verder

Bye Buy? Homofonen in advertenties

Christian Burgers

Advertenties

Als je snel luistert, lijkt het soms alsof een spreker iets anders zegt dan wat je in eerste instantie lijkt te horen: denk aan een ‘Mama Appelsap’, Laurel vs. Yanny, of een homofoon. Bij een homofoon hebben twee woorden een verschillende spelling, maar dezelfde uitspraak, zoals ‘mail’ vs. ‘meel’ of ‘reizen’ vs. ‘rijzen’ in het Nederlands, en ‘bye’ vs. ‘buy’ of ‘grate’ vs. ‘great’ in het Engels. In advertenties kunnen homofonen soms als prime werken, bijvoorbeeld wanneer een ‘eis’ je aan ‘ijs’ doet denken. Hoe werkt dat precies? En wat kun je er tegen doen?    Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

Reclame! Hoe kinderen naar reclame-vermeldingen kijken

Esther van Rozendaal

Reclame

De Kinder- en Jeugdreclamecode van Stichting Reclame Code schrijft voor dat reclame herkenbaar moet zijn voor kinderen, bijvoorbeeld door een vermelding. De Reclame Code specifieert echter niet hoe deze vermeldingen er precies uit moeten zien – zoals tekst, vorm en kleur. Als gevolg daarvan worden met name op televisie en op digitale mediaplatformen een breed palet aan vermeldingen gebruikt. Zo gebruikt Nickelodeon op haar website het zwart-witte label ‘advertenties’ om aan te geven welke content commercieel is en wordt product placement in populaire televisieprogramma’s aangeduid met het zwart-witte logo “PP”. Maar helpen deze vermeldingen kinderen nu echt om digitale reclame beter te herkennen? Lees verder

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder