Kennisbank

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

SWOCC22 oktober 2019

Pokémon Go: hét voorbeeld van een succesvolle merkextensie

SWOCC Selectie blog

pokemon go merkextensies

In 2016 werd de innovatieve merkextensie van Pokémon – de nieuwe game Pokémon Go – uitgebracht. De game maakt gebruik van augmented reality-technologie en is een immens succes. Tezamen hebben spelers al miljarden kilometers gelopen. Elk jaar wordt er een groot aantal nieuwe apps en games geïntroduceerd, maar waarom was juist Pokémon Go zo een succes?

Lees verder

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

Consumentenreviews als storytelling

Joost Verhoeven

online review storytelling

Online consumentenreviews zijn ontzettend belangrijk geworden voor merken. Onderzoek van Nielsen uit 2015 laat zien dat 69% van de consumenten beweert beslissingen te baseren op online reviews. Het belang van online reputatie in het algemeen, en consumenten-reviews in het bijzonder, wordt nauwelijks meer betwist. Echter, geeft een recent artikel van Tom van Laer en collega’s nieuwe inzichten in de manier waarop reviews een merk beïnvloeden. Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

AR: Try online before you buy

Anne Roos Smink

AR

Thuis vanaf de bank nieuwe schoenen passen, de grootte van je nieuwe televisie uitproberen in je huiskamer, of kijken welke kleur lipstick het beste staat? Augmented Reality (AR) apps kunnen consumenten thuis een zogeheten online ‘try before you buy’ ervaring geven. Eerder schreef ik al hoe dit soort AR apps consumenten kunnen helpen bij het online shoppen. Maar wegen de voordelen van deze technologie ook op tegen mogelijke nadelige gevolgen? Lees verder

Communiceren via een chatbot: wat doet dat voor je merk?

Paul Ketelaar

Communicatie_chatbot

Nooit meer in de wachtstand als je belt naar een organisatie maar direct geholpen worden. Dat klinkt als muziek in de oren. Bedrijven gebruiken steeds vaker chatbots die dag en nacht communiceren met klanten. Ken je bijvoorbeeld de chatbot van KLM? Die kan je benaderen via Facebook Messenger. Deze vriendelijke chatbot helpt je met het vinden van een bestemming, het boeken van een vlucht en zelfs met het inpakken van je koffer. Maar de vraag is: wat betekenen chatbots voor je merk?   Lees verder

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik? Lees verder