Kennisbank

Gedrag sturen? Waarom frictie soms beter werkt dan een nudge.

Reint Jan Renes

gedrag sturen

Nudging is een van de meest besproken beïnvloedingstechnieken van de afgelopen 10 jaar en enorm populair bij overheden en bedrijven als strategie om gedrag van burgers, werknemers en consumenten te sturen. Sinds in 2008 het boek ‘Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness’ is gepubliceerd, zijn er talloze publicaties verschenen over hoe via kleine aanpassingen in de keuzearchitectuur mensen in alle vrijheid richting gewenst gedrag gestuurd kunnen worden. Maar is nudging wel echt zo effectief?  Lees verder

Zie je het voor je? – Augmented Reality bij online shoppen

Anne Roos Smink

Augmented Reality_Online shoppen

Twee dagen geleden introduceerde KLM Augmented Reality (AR). Middels een app kunnen passagiers thuis controleren of hun handbagage de juiste maten heeft. Dit haalt de onzekerheid bij passagiers weg. Bij online shoppen bestaat er echter nog wel veel onzekerheid. Vaak vinden consumenten het moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Het verlaten van het virtuele winkelmandje of retournaties zijn hiervan het gevolg. Gelukkig biedt AR ook daar een uitkomst. Lees verder

Dit is hoe storytelling werkt voor je merk

Christine Liebrecht

Storytelling_Merk

Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling? Lees verder

Milieuvriendelijk gedrag stimuleren via sociale normen?

Marijn Meijers

Milieuvriendelijk gedrag

Het gedrag van andere mensen is vaak van invloed op ons eigen gedrag. Wanneer mensen horen dat anderen recyclen, zijn ze zelf ook eerder geneigd te gaan recyclen. Als NGO lijkt het dan ook een goede zet om op social media te communiceren dat er onder vrienden een groot animo is om deel te nemen aan een milieuvriendelijk event, of misschien toch niet? Lees verder

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder

SWOCC7 september 2018

Een positieve attitude? Vertel je verhaal op de productverpakking

Maaike Sprokkel

Attitude

Ken je de verpakkingen van Innocent Smoothies? Op elke zijde van het pak – ja, zelfs aan de onderkant – vind je namelijk leuke, creatieve teksten over het merk. En niet alleen Innocent verpakt producten op die manier. Denk bijvoorbeeld ook aan de iconische Venz verpakkingen met ‘wist je datjes’, spelletjes en tips. Steeds vaker verschijnen merkverhalen op verpakkingen van producten. Maar wat is eigenlijk de invloed van zo’n verhaaltje op je verpakking? Lees verder

Reclame! Hoe kinderen naar reclame-vermeldingen kijken

Esther van Rozendaal

Reclame

De Kinder- en Jeugdreclamecode van Stichting Reclame Code schrijft voor dat reclame herkenbaar moet zijn voor kinderen, bijvoorbeeld door een vermelding. De Reclame Code specifieert echter niet hoe deze vermeldingen er precies uit moeten zien – zoals tekst, vorm en kleur. Als gevolg daarvan worden met name op televisie en op digitale mediaplatformen een breed palet aan vermeldingen gebruikt. Zo gebruikt Nickelodeon op haar website het zwart-witte label ‘advertenties’ om aan te geven welke content commercieel is en wordt product placement in populaire televisieprogramma’s aangeduid met het zwart-witte logo “PP”. Maar helpen deze vermeldingen kinderen nu echt om digitale reclame beter te herkennen? Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder

Verhoog je online sales met een offline winkel

Bart Soels

Winkel

Het lijkt een trend te zijn, online winkels die een offline winkel openen. Zo was Coolblue jarenlang website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce-bedrijf zes fysieke megawinkels geopend in Nederland. Een ander voorbeeld is de populaire meubel- en accessoire winkel Made.com die onlangs een offline winkel op het Rokin in Amsterdam opende. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je online sales als je offline een winkel opent? Lees verder

Wat weten consumenten eigenlijk over privacy en mobiele apps?

Verena Wottrich

Privacy

Door mobiele apps te downloaden en te gebruiken, produceren gebruikers van smartphones en tablets constant – en meestal onbewust – kwantificeerbare informatie online. Deze informatie wordt vaak verzameld, opgeslagen, gebruikt en geveild door derden – zoals app-ontwikkelaars, databrokers, analysebedrijven en marketeers. Dit kan een bedreiging vormen voor de privacy van app-gebruikers, omdat de verzamelde informatie vaak wordt gebruikt voor prijsdiscriminatie, sociale sortering, (verborgen) manipulatie of frauduleus gedrag – zoals identiteitsdiefstal. Lees verder