Kennisbank

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik? Lees verder

Zie je het voor je? – Augmented Reality bij online shoppen

Anne Roos Smink

Augmented Reality_Online shoppen

Twee dagen geleden introduceerde KLM Augmented Reality (AR). Middels een app kunnen passagiers thuis controleren of hun handbagage de juiste maten heeft. Dit haalt de onzekerheid bij passagiers weg. Bij online shoppen bestaat er echter nog wel veel onzekerheid. Vaak vinden consumenten het moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Het verlaten van het virtuele winkelmandje of retournaties zijn hiervan het gevolg. Gelukkig biedt AR ook daar een uitkomst. Lees verder

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder

SWOCC7 september 2018

Een positieve attitude? Vertel je verhaal op de productverpakking

Maaike Sprokkel

Attitude

Ken je de verpakkingen van Innocent Smoothies? Op elke zijde van het pak – ja, zelfs aan de onderkant – vind je namelijk leuke, creatieve teksten over het merk. En niet alleen Innocent verpakt producten op die manier. Denk bijvoorbeeld ook aan de iconische Venz verpakkingen met ‘wist je datjes’, spelletjes en tips. Steeds vaker verschijnen merkverhalen op verpakkingen van producten. Maar wat is eigenlijk de invloed van zo’n verhaaltje op je verpakking? Lees verder

Augmented Reality helpt consumenten bij het online shoppen

SWOCC Selectie 3

Veel consumenten vinden het tijdens het online shoppen moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Hierdoor doen zich online veel problemen voor. Zo worden online aankopen vaak geretourneerd, verzamelen consumenten online informatie over een product om het vervolgens offline te kopen – webrooming – of vullen consumenten hun virtuele winkelmandje, maar kopen vervolgens niets – virtual shopping cart abandonment. Lees verder

Positieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken

SWOCC Selectie 3

Zoals individuen zich kunnen identificeren met merken, kunnen ook koppels zich verbinden met merken. Bepaalde merken kunnen bijzondere herinneringen oproepen, die bijzonder zijn (geweest) in de relatie of gewoon onderdeel zijn geworden van de alledaagse relatie – van samen iets drinken tot badkamer-rituelen. Voornamelijk bij getrouwde stellen kan deze identificatie sterk zijn. Wanneer een individu een romantische relatie aangaat, wordt de partner namelijk onderdeel van het ‘zelfconcept’. Lees verder

Girl power! Is female empowerment advertising de toekomst?

Onno Maathuis

Reclame

Het eerste merk dat in 2004 het concept van femvertising – female empowerment advertising – benadrukte was Dove. Met de campagne ‘Real Beauty’ wilden zij de boodschap verspreiden dat alle vrouwen mooi zijn, ongeacht hun figuur of huidskleur. Femvertising is sindsdien in opkomst, wat suggereert dat hedendaagse merken het zien als een succesvolle girl power strategie. Mooi meegenomen is dat het ook positief is voor de omzet. Maar hoe benut je als merk het concept van femvertising? Lees verder