Kennisbank

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

Verhoog je online sales met een offline winkel

Bart Soels

Winkel

Het lijkt een trend te zijn, online winkels die een offline winkel openen. Zo was Coolblue jarenlang website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce-bedrijf zes fysieke megawinkels geopend in Nederland. Een ander voorbeeld is de populaire meubel- en accessoire winkel Made.com die onlangs een offline winkel op het Rokin in Amsterdam opende. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je online sales als je offline een winkel opent? Lees verder

Kan een offline winkel de online sales vergroten?

Jarenlang was Coolblue website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce bedrijf in Nederland zes fysieke, offline megawinkels geopend. De reden hiervoor is volgens Coolblue CEO Pieter Zwart dat ‘ouderwetse’ offline winkels essentieel zijn voor zowel de klanttevredenheid als de winstgevendheid. “Bovendien groeien de fysieke winkels erg hard, het afgelopen jaar zelfs harder dan onze online sales”, aldus Zwart. Lees verder

Online reclame: Is het ethisch om te targeten op kinderen?

Eva van Reijmersdal

Op social media delen mensen informatie over zichzelf – zoals hobby’s, politieke opvattingen en merkvoorkeuren – met anderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor vrienden, maar ook voor adverteerders. Zo kunnen adverteerders hun advertenties en reclames beter af stemmen (targeting) op de interesses en behoeften van de ontvanger. Ondanks dat veel social media officieel niet voor kinderen gemaakt zijn, zijn ze toch razend populair binnen deze doelgroep. De vraag is of targeting op basis van profielpagina’s een gunstig of ongunstig effect heeft op de merkresponses van kinderen. En wil je als adverteerder wel gebruik maken van targeting op kinderen? Lees verder