Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector?Lees verder
Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?
Dit is alweer de laatste Selectie van dit jaar. Dit keer presenteren we zeven samenvattingen van wetenschappelijke studies. Ze geven inspiratie voor in te zetten communicatiestrategieën en -middelen.Lees verder
Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen.Lees verder
Locatie-gebonden mobiele advertenties zijn een vorm van marketing waarbij adverteerders consumenten benaderen met relevante advertenties op het juiste moment op de juiste plaats. Toch vinden consumenten het hoogst irritant. Hoe ga je te werk als marketeer?Lees verder
Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen?Lees verder
Op social media delen mensen informatie over zichzelf – zoals hobby’s, politieke opvattingen en merkvoorkeuren – met anderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor vrienden, maar ook voor adverteerders. Zo kunnen adverteerders hun advertenties en reclames beter af stemmen (targeting) op de interesses en behoeften van de ontvanger. Ondanks dat veel social media officieel niet voor kinderen gemaakt zijn, zijn ze toch razend populair binnen deze doelgroep. De vraag is of targeting op basis van profielpagina’s een gunstig of ongunstig effect heeft op de merkresponses van kinderen. En wil je als adverteerder wel gebruik maken van targeting op kinderen?Lees verder
De smartphone gaat de hele dag met ons mee en we zijn altijd online. Smartphones zijn context-sensitief waardoor we informatie kunnen ontvangen op voor ons relevante lokaties en momenten. Dit maakt ze uitermate geschikt als advertentie-platform. Adverteerders zijn immers altijd op zoek naar wegen om ons op het juiste moment, met de juiste boodschap te benaderen. Een prijsaanbieding van Hunkemöller terwijl we precies voor hun etalage staan. Of een hamburgeraanbod, twee voor de prijs van één, terwijl we net de McDonald’s binnenlopen. Maar er is een keerzijde: consumenten geven hun persoonlijke data op.Lees verder
De laatste jaren lijkt er een sterke toename te zijn van ‘academic outreach’ initatieven in het bedrijfsleven. Samenwerking universiteiten bedrijfsleven is slim. Meerdere wetenschappelijke studies tonen aan dat het bedrijven toegang geeft tot wetenschappelijk onderzoek en kennis en innovatieve slagkracht geeft. Deze samenwerkingen, ook wel: ‘University Business Cooperation’ (UBC), krijgen op verschillende manier vorm. Zo worden er gastcolleges en bijeenkomsten georganiseerd, maar er vindt ook een uitwisseling van personeel en advies plaats. Lees verder
De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder