Kennisbank

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

SWOCC27 augustus 2019

Artificial intelligence (AI): een veel gebruikt begrip, maar wat is het nu eigenlijk?

SWOCC Selectie blog

Artificial intelligence

Artificial intelligence (AI) is de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. Het is inmiddels al onderdeel van onze samenleving. Het is daarom ook zeker niet gek dat de overheid een AI-cursus aanbiedt voor alle Nederlanders. Toch leidt AI zeker ook tot discussies binnen de samenleving. Daarom geeft dit artikel inzicht in wat AI nou eigenlijk is.

Lees verder

Je merk laten groeien via CEPs

Fabiënne Rauwers en Noud Schartman

Merk

Hoe meer je merk top-of-mind is, hoe eerder consumenten aan je merk zullen denken in potentiële koopsituaties. En hoe meer consumenten aan je merk denken, hoe groter de kans dat ze vervolgens overgaan tot koop. Het is daarom uiterst belangrijk – als je als merk wilt groeien – om een nadrukkelijke plek te veroveren in het hoofd van de consument. Maar hoe verover je deze lucratieve mentale spot? Het antwoord van Romaniuk en Sharp[1] is hierop stellig: speel in op Category Entry Points (CEPs)! Lees verder

Online advertenties: Waarom je banners met zoekadvertenties moet combineren

Tim Smits

Wereldwijd adverteren we voor een groter budget online dan via het grootste klassieke medium TV en toch staan online advertenties onder druk. Consumenten klikken nauwelijks nog op banner ads en dus zijn het al lang niet meer die activerende advertenties die ze bij hun ontstaan, ruim 20 jaar terug, waren. Tegelijk blijven de veel minder frequent getoonde zoekadvertenties het wel goed doen en gaat er een groeiend advertentiebudget naartoe. Maar hoe moet je het budget verdelen tussen deze twee prominente online advertentievormen?  En heeft de ene vorm een effect op de andere? Lees verder

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

Online reclame: Is het ethisch om te targeten op kinderen?

Eva van Reijmersdal

Op social media delen mensen informatie over zichzelf – zoals hobby’s, politieke opvattingen en merkvoorkeuren – met anderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor vrienden, maar ook voor adverteerders. Zo kunnen adverteerders hun advertenties en reclames beter af stemmen (targeting) op de interesses en behoeften van de ontvanger. Ondanks dat veel social media officieel niet voor kinderen gemaakt zijn, zijn ze toch razend populair binnen deze doelgroep. De vraag is of targeting op basis van profielpagina’s een gunstig of ongunstig effect heeft op de merkresponses van kinderen. En wil je als adverteerder wel gebruik maken van targeting op kinderen? Lees verder