Kennisbank

Je merk laten groeien via CEPs

Fabiƫnne Rauwers en Noud Schartman

Merk

Hoe meer je merk top-of-mind is, hoe eerder consumenten aan je merk zullen denken in potentiële koopsituaties. En hoe meer consumenten aan je merk denken, hoe groter de kans dat ze vervolgens overgaan tot koop. Het is daarom uiterst belangrijk – als je als merk wilt groeien – om een nadrukkelijke plek te veroveren in het hoofd van de consument. Maar hoe verover je deze lucratieve mentale spot? Het antwoord van Romaniuk en Sharp[1] is hierop stellig: speel in op Category Entry Points (CEPs)! Lees verder

Online advertenties: Waarom je banners met zoekadvertenties moet combineren

Tim Smits

Wereldwijd adverteren we voor een groter budget online dan via het grootste klassieke medium TV en toch staan online advertenties onder druk. Consumenten klikken nauwelijks nog op banner ads en dus zijn het al lang niet meer die activerende advertenties die ze bij hun ontstaan, ruim 20 jaar terug, waren. Tegelijk blijven de veel minder frequent getoonde zoekadvertenties het wel goed doen en gaat er een groeiend advertentiebudget naartoe. Maar hoe moet je het budget verdelen tussen deze twee prominente online advertentievormen?  En heeft de ene vorm een effect op de andere? Lees verder

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

De overtuigingskracht van een afwijkende review

Marieke Fransen

Review

Over het algemeen wordt verondersteld dat extreem positieve of negatieve reviews over een product of service de meeste overtuigingskracht hebben. Het lijkt bijvoorbeeld logisch dat een 5-sterren review er vaker voor zal zorgen dat een consument een product koopt dan een 4-sterren review. Net als dat een 1-ster review een consument er vaker van zal weerhouden een product aan te schaffen dan een 2-sterren review. Maar klopt dit wel? Lees verder

Consumenten herkennen manipulatie in een review

SWOCC Selectie 3

Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep. Lees verder

Proactief reageren op social media: goede webcare of privacyschending?

Joris Demmers

Webcare_Proactief

Hieronder zie je een tweet uit 2014 van consument en vlogger James Yammouni aan T-Mobile waarin hij beschrijft dat hij – in een iets andere bewoording – niet zo tevreden is met de dienstverlening van het telecombedrijf. Daarop ziet concurrent Verizon haar kans schoon en tweet naar James dat hij bij hen meer dan welkom is als klant. Een mooie toepassing van social media monitoring tools en slimme marketing! Maar werkt deze proactieve vorm van webcare ook? Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder