Kennisbank

Negatieve word of mouth: juist positief voor consumentengedrag

Mary Hoogerbrugge

We zijn ervan overtuigd dat negatieve mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) een negatieve invloed heeft op het koopgedrag. Organisaties proberen daarom negatieve WOM zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld met de inzet van webcare teams. In dit artikel wordt dit gangbare inzicht in de marketing praktijk weerlegd. Op basis van drie onderzoeken wordt zelfs het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

De positieve invloed van negatieve word of mouth

Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) is van grote invloed op aankoopgedrag, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het beïnvloedt namelijk hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Vaak wordt daarom gedacht dat negatieve WOM een negatieve invloed heeft op de evaluatie en het gedrag van consumenten. Op basis van drie onderzoeken, wordt er in dit artikel het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

Datalek bij één retailer treft gehele branche: Wat te doen?

We leven in een data-gedreven marketing tijdperk. Retailers beheren steeds grotere databases met klantgegevens. Data security van persoonlijke gegevens, zoals naam adres credit card gegevens en bestelgegevens, wordt daarmee steeds belangrijker. Een datalek ligt meer dan ooit op de loer met reputatieschade als gevolg. Wanneer vertrouwelijke informatie gehackt wordt, dan heeft dit vergaande gevolgen voor de reputatie van het bedrijf. Een datalek leidt direct tot een lagere klanttevredenheid, een toename van negatieve mond-tot-mond reclame en een afname in heraankopen bij het getroffen bedrijf.

Lees verder

SWOCC25 februari 2015

De effectiviteit van bedrijfsblogs

Corporate blogs vormen een belangrijk onderdeel van het online reputatiemanagement van bedrijven: het grote voordeel van deze blogs ten opzichte van ‘gewone’ sociale media is dat bedrijven een hoge mate van controle hebben over de inhoud. Met behulp van het technology acceptance model is in dit onderzoek gezocht naar een antwoord op de vraag welke factoren van invloed zijn op de attitude van de lezers ten opzichte van deze blogs en de interactiviteit van de blogs. Lees verder