Kennisbank

Duurzaam vs. greenwashing: Een matrix voor B2B positionering op duurzaamheid

Lynnemore van Ommen

B2B positionering op duurzaamheid

Veel Business-to-Business (B2B) kopers vinden het lastig te beoordelen of de supply chain partner daadwerkelijk duurzaam is. Tegelijk blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat driekwart van de kopers supply chain partners afwijzen die de duurzame criteria niet nakomen. Deze studie biedt een matrix voor B2B merken die zich willen positioneren op duurzaamheid. Lees verder

B2B marketing: Stuur de customer journey via de touch points

Klaas Fleischmann

Iedere organisatie streeft naar concurrentievoordeel. Een manier om je te onderscheiden als organisatie is door de customer experience (CE) te optimaliseren via de touch points (de klantcontactpunten). Iedere ervaring met een touch point bepaalt namelijk hoe de klant de customer journey beleeft. Een positieve CE draagt bij aan de tevredenheid, loyaliteit en de mond-tot-mondreclame. Maar hoe kan je als organisatie de CE via de touch points sturen? 

Lees verder

Slechte (merk)reputatie? Stuur de CEO weg!

Blog Klaas Fleischmann

Midden in het schandaal met de gemanipuleerde emissiewaardensoftware bij dieselauto’s past natuurlijk een verhaal over betrouwbaarheid van merken. Want wie herkent het dilemma niet: bij het schrijven van pr- of advertentieteksten producten mooier voorspiegelen dan ze zijn, of er echt eerlijk over zijn? In je campagnes dicht tegen de boodschap van de hoge kwaliteitsmerken aan schurken, en claimen dat jouw merk even goed is, uit angst om de consument aan de concurrentie te verliezen. Lees verder

B2b-tweets: meer informatie, minder emotie

Blog Peter Kerkhof

Grote bedrijven zijn tegenwoordig volop actief op sociale media. De 500 grootste Amerikaanse ondernemingen (Fortune 500) zijn vrijwel allemaal aanwezig op LinkedIn en meer dan 80% is actief op Twitter en Facebook. In 2014 is vooral het aantal ondernemingen op Pinterest en Foursquare spectaculair gegroeid (van 9% voor beide platforms in 2013 naar resp. 36% en 51% in 2014), zo laat onderzoek aan de University of Massachusetts Dartmouth zien. Lees verder

Wanneer is branding in B2B belangrijk?

Blog Carlo Kiksen

Er bestaat veel onduidelijkheid over de rol van branding in business-to-business (B2B). Veel B2B marketeers baseren hun beslissingen op kennis over merken in een business-to-consumer (B2C) context, terwijl het niet zeker is dat het merk dezelfde rol speelt in een B2B context. Sinds afgelopen januari doe ik bij SWOCC onderzoek naar het belang en de rol van merken in de verschillende fasen van B2B aankoopprocessen. Lees verder