De helft van de Amerikanen – inclusief president Donald Trump – vergaart het nieuws enkel via video’s. De vraag is echter of video’s geschikt zijn om mensen emotioneel en politiek te bewegen. Emoties – in het bijzonder boosheid en angst – spelen een essentiële rol in framingaangezien emoties een krachtige katalysator zijn voor politieke acties. Lees verder
Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder
Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen?Lees verder
Stel je het volgende scenario voor: je struint het internet af op zoek naar een nieuw horloge. Je bezoekt verschillende websites, maar dan valt je oog op een Fossil horloge dat verkocht wordt bij Bol.com. Je klikt op het horloge om het na enkele minuten bekeken te hebben op je verlanglijstje te zetten. Later die dag besluit je een eBook te kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook online in te kijken. De heldin in het verhaal draagt exact het Fossil horloge waar jij eerder die dag interesse in hebt getoond. Kan de benoeming van het horloge – waar je eerder je voorkeur voor aangaf – in de tekst ertoe leiden dat jij het eBook koopt?Lees verder
Effectieve communicatie is essentieel in de B2B-markt. Het beïnvloedt de verhoudingen tussen bedrijven en bepaalt daarom mede het (uiteindelijke) succes van een samenwerking. Dit artikel bespreekt de invloed van traditionele en digitale media op de tevredenheid in B2B relaties.Lees verder
De gezondheid app is in opkomst. De populariteit is niet alleen te wijten aan de variëteit aan apps die je kunt downloaden, maar ook omdat de Nederlandse markt voor mobiele telefoons verzadigd raakt. Zo introduceerde het Voedingscentrum[1] onlangs een app die helpt bij het maken van gezondere keuzes in de supermarkt en helpt Fietslabyrint ouderen te bewegen middels interactieve fietstochten op de hometrainer. Dit betekent dat bijna iedereen tegenwoordig toegang heeft tot actuele, en zelfs vaak gepersonaliseerde, gezondheidsinformatie. Maar betekent dit dan ook dat zo’n gezondheid app voor iedereen toegankelijk is?Lees verder
Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken. Lees verder
De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder
Creatieve media advertising (CMA) wordt steeds vaker gezien als ‘dé nieuwe reclametool’ om de aandacht van consumenten te trekken door gebruik te maken van onverwachte reclamelocaties (bijvoorbeeld een waterfontein). Critici opperen echter dat het effect van CMA-uitingen alleen lokaal merkbaar zal zijn (bijvoorbeeld alleen in de omgeving van de waterfontein). Maar is dit wel zo? Lenen CMA-reclames zich niet bij uitstek voor het aanwakkeren van word-of-mouth waardoor júist een groot publiek kan worden bediend?
Kerst en oud & nieuw zijn net voorbij. Een tijd waarin je met de familie bij elkaar komt en ook tijd hebt om samen televisie te kijken. Bijvoorbeeld om met z’n allen op de bank naar de kerstspecial van ‘All You Need is Love’ te kijken. Soms lukt het echter niet, vanwege afstanden of weersomstandigheden, om fysiek samen te kijken. In dat geval kan men via media communiceren over het televisieprogramma terwijl ieder thuis kijkt. Maar heeft samen televisiekijken ook invloed op de verwerking van reclames? En is er een verschil tussen het fysiek samen kijken versus op een afstand samen kijken terwijl men er digitaal over praat?Lees verder