Kennisbank

Native advertenties op nieuwswebsites: hoe transparant moet de adverteerder zijn?

Simone Krouwer

Native advertisement

Steeds vaker staan er zogenoemde native advertenties of branded content op nieuwswebsites. Dit zijn advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken. Lees verder

Is het succes van een nudge te voorspellen?

Ellen Groenestein

Nudge

Nudging wint nog altijd aan populariteit. Sinds het invloedrijke gedragsboek ‘Nudge’ in 2008 uitkwam, wordt het vooral breed omarmd en gebruikt door de (semi-)overheid als dé nieuwe strategie om burgers te verleiden tot ‘goed’ gedrag. Gedrag dat in het belang is van het individu en de maatschappij. Nudging is daarmee al enkele jaren het vlaggenschip voor de toepassing van gedragswetenschap. Tegelijkertijd blijkt uit de praktijk dat nudging lang niet altijd goed werkt. Vandaar dus de vraag, is het succes van nudging vooraf te voorspellen? Lees verder

Fotobewerking in advertenties? Plaats een disclosure!

advertentie

Het tijdschrift Glamour heeft voor hun aprilnummer een virtueel model op de cover gezet. Het virtuele model, Raven, ziet er sportief en slank uit met een fluweel gladde huid, volle lippen en een smalle neusbrug. Oftewel: Raven weerspiegeld het ideaal beeld van het vrouwelijk lichaam. Regelmatig komen advertenties in opspraak omdat ze te misleidend en schadelijk zijn voor het zelfbeeld van consumenten. Maar wat vinden consumenten van merken die uitkomen voor digitaal bewerkte foto’s in advertenties via een disclosure? Lees verder

Reclame personaliseren op basis van mediagebruik

Claire Segijn

Reclame

Krijg je weleens reclame op jouw smartphone, tablet of laptop dat gerelateerd is aan wat je op dat moment aan het kijken of luisteren bent? Dat zou goed kunnen en dit is zeker geen toeval! Wanneer reclame op een mobiel apparaat afgestemd wordt met andere media in jouw omgeving spreken we van synced advertising. Technieken die hiervoor worden gebruikt zijn het ‘meeluisteren’ van apps op jouw mobiele apparaat, social media analytics, segmentatie, en geofencing. Synced advertising is een relatief nieuwe vorm van gepersonaliseerde reclame en wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit ontbreekt nog. Wat zijn de voor- en nadelen van synced advertising? Lees verder

Vinden we klimaat eigenlijk wel echt belangrijk?

Reint Jan Renes

klimaat

Mede dankzij het huidige klimaatakkoord maken steeds meer mensen zich druk om het klimaat. In aanloop naar de Europese verkiezingen blijken het bestrijden van klimaatverandering en de bescherming van het milieu de belangrijkste verkiezingsthema’s te zijn. Echter, weinig mensen maken in hun dagelijkse leven ook daadwerkelijk klimaatvriendelijke keuzes. Veel mensen kijken naar de overheid en de industrie voor klimaatoplossingen en het liefst willen ze maatregelen die niet henzelf treffen. Hoe activeer je pro-klimaat keuzes? Lees verder

Milieuvriendelijk, duurzaam gedrag stimuleren? Visualiseer de effecten.

Marijn Meijers

milieuvriendelijk gedrag

De aarde warmt steeds meer op, wat grote gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van de planeet. Het is dan ook van groot belang dat mensen zich milieuvriendelijker gaan gedragen. De meeste mensen weten dit ook wel, maar toch doen ze het vaak niet. Een belangrijke reden hiervoor is dat men vaak het gevoel heeft dat hun milieuvriendelijke gedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Maar hoe kun je mensen het gevoel geven dat hun milieuvriendelijke, duurzame gedrag er wel toe doet? Lees verder

SWOCC5 december 2018

Customer engagement: Waar moet je beginnen?

Anniek Eigenraam

Engagement

Alsof het nog niet genoeg is om geschikte media voor je merkcommunicatie te kiezen, moet je ook nog kiezen uit een bijna onuitputtelijke set engagement activiteiten op de verschillende digitale kanalen. Content delen via je social media, nieuwsbrieven rondsturen, bloggen, een winactie uitzetten of een app ontwikkelen; in deze digitale eeuw zijn er talloze opties om aan Customer Engagement (CE) te werken.

Lees verder

SWOCC9 november 2018

Gratis gebruik van online diensten is nooit voor niks

Ben van Hamersveld

Online dienstverleners zoals Netflix, De Correspondent en Spotify geven gebruikers graag voor aankoop inzicht in de kwaliteit van de dienst. Een veel gebruikte techniek is het aanbieden van een gratis proefperiode, een zogenaamde free trial; gebruikers krijgen tijdelijk gratis toegang tot een dienst. Voelen deze gebruikers zich na de looptijd van de free trial verplicht iets terug te geven? En hoe kun je daaruit als online dienstverlener waarde genereren? Lees verder