Kennisbank

SWOCC22 oktober 2019

Pokémon Go: hét voorbeeld van een succesvolle merkextensie

SWOCC Selectie blog

pokemon go merkextensies

In 2016 werd de innovatieve merkextensie van Pokémon – de nieuwe game Pokémon Go – uitgebracht. De game maakt gebruik van augmented reality-technologie en is een immens succes. Tezamen hebben spelers al miljarden kilometers gelopen. Elk jaar wordt er een groot aantal nieuwe apps en games geïntroduceerd, maar waarom was juist Pokémon Go zo een succes?

Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

Verhoog je online sales met een offline winkel

Bart Soels

Winkel

Het lijkt een trend te zijn, online winkels die een offline winkel openen. Zo was Coolblue jarenlang website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce-bedrijf zes fysieke megawinkels geopend in Nederland. Een ander voorbeeld is de populaire meubel- en accessoire winkel Made.com die onlangs een offline winkel op het Rokin in Amsterdam opende. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je online sales als je offline een winkel opent? Lees verder

Kan een offline winkel de online sales vergroten?

Jarenlang was Coolblue website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce bedrijf in Nederland zes fysieke, offline megawinkels geopend. De reden hiervoor is volgens Coolblue CEO Pieter Zwart dat ‘ouderwetse’ offline winkels essentieel zijn voor zowel de klanttevredenheid als de winstgevendheid. “Bovendien groeien de fysieke winkels erg hard, het afgelopen jaar zelfs harder dan onze online sales”, aldus Zwart. Lees verder

Merkmanagement: wanneer moet je merken uit een portfolio verwijderen?

Onno Maathuis

Wanneer verwijder je een merk uit je merkportfolio? Een relevante vraag voor elke organisatie met een portfolio van merken. Een goed merkmanagement is van essentieel belang. Want vaak genoeg blijken niet alle merken bij te dragen aan de kracht en (financiële) performance van een portfolio, terwijl tegelijkertijd elk merk wel ondersteuning nodig heeft in termen van innovatie, mensen én marketing-investeringen. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Portfolio management: Waarom merken uit een portfolio worden geschrapt

Veel organisaties overwegen om nieuwe merken te introduceren, bijvoorbeeld om nieuwe producten of gespecialiseerde business units onder de aandacht te brengen. Echter, in sommige gevallen kiezen organisaties er ook voor om bepaalde merken te schrappen. Dit komt doordat vaak niet alle merken bijdragen aan de kracht en (financiële) prestaties van een portfolio. Maar in welke gevallen wordt ervoor gekozen om merken te verwijderen? Lees verder

Leiderschap, merkgeoriënteerde cultuur en merkportfolio

Sterke merken worden vanaf bovenaf bestuurd. Er is voldoende wetenschappelijke bewijs om die aanname te doen. Sterk leiderschap draagt bij aan een sterk merkportfolio. De organisatiecultuur is bepalend voor hoe invulling gegeven wordt aan leiderschap. Deze studie onderzoekt daarom of ook andere elementen van een organisatiecultuur van invloed zijn op de prestaties van het merkportfolio: stijging van het marktaandeel, ROI en sales van totale portfolio, bijdrage van de portfolio aan de totale groei van de organisatie. Lees verder