Kennisbank

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Gepersonaliseerde brand placement in digitale media

SWOCC Selectie 3

Stel je het volgende scenario voor: je struint het internet af op zoek naar een nieuw horloge. Je bezoekt verschillende websites, maar dan valt je oog op een Fossil horloge dat verkocht wordt bij Bol.com. Je klikt op het horloge om het na enkele minuten bekeken te hebben op je verlanglijstje te zetten. Later die dag besluit je een eBook te kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook online in te kijken. De heldin in het verhaal draagt exact het Fossil horloge waar jij eerder die dag interesse in hebt getoond. Kan de benoeming van het horloge – waar je eerder je voorkeur voor aangaf – in de tekst ertoe leiden dat jij het eBook koopt? Lees verder

Consumenten herkennen manipulatie in een review

SWOCC Selectie 3

Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep. Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Times Square of een verlaten steeg? Het effect van locatie op reclame

Het maximaliseren van bereik wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van reclame. Zo kan het bereik bijvoorbeeld vergroot worden door reclame te maken op drukke pleinen en kruisingen, zoals op Time Square. Deze studie toont echter aan dat dat het niet altijd effectief is om op dergelijke drukke plekken reclame te maken en dus de interactie te zoeken met de consument. Lees verder