Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden?Lees verder
Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden? Lees verder
In de tweede Selectie kwartaaluitgave van dit jaar presenteren we zeven samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Ze bieden inspiratie voor een praktische toepassing in het marketing- en communicatievakgebied.Lees verder
Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep.Lees verder
De eerste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van dit jaar! In deze uitgave presenteren we zes samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Ze bieden inspiratie voor een praktische toepassing in het marketing- en communicatievakgebied. Lees verder
Effectieve communicatie is essentieel in de B2B-markt. Het beïnvloedt de verhoudingen tussen bedrijven en bepaalt daarom mede het (uiteindelijke) succes van een samenwerking. Dit artikel bespreekt de invloed van traditionele en digitale media op de tevredenheid in B2B relaties.Lees verder
Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden?Lees verder
Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.Lees verder
Wist je dat 97% van de consumenten online reviews leest en 85% deze reviews vertrouwd? Ook Google is fan van online reviews, wat weer goed is voor je ranking. Maar wat voor een soort reviews zijn eigenlijk effectief? En hoe voorkom je dat consumenten worden overtuigd door reviews van gebruikers met weinig ervaring en verstand van jouw product of dienst?Lees verder