Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 4 - 2017

Dit is alweer de vierde en laatste Selectie kwartaaluitgave van dit jaar. Dit keer presenten we 5 samenvattingen van wetenschappelijke studies. Ze geven inspiratie voor in te zetten communicatiestrategieën en -middelen.

Merk en Mens
Marketingcommunicatie is het meest effectief als het overeenkomt met de eigenschappen van het gemarkete product. Dit is het zogenaamde ‘matching effect’. ‘Tekstuele communicatie moet matchen met perceptuele informatie’ bespreekt twee studies die laten zien hoe enerzijds prijsperceptie en taalgebruik en anderzijds kleur en claims over duurzaamheid ingezet zouden moeten worden om consumenten te overtuigen. ‘Girl Power: De effectiviteit van female empowerment advertising’ bestudeert een vernieuwende communicatiestrategie: femvertising. Dit artikel bespreekt hoe merken vrouwen kunnen aanspreken en voor zich kunnen winnen door gevestigde maatschappelijke rollen juist niet te laten weerklinken in reclame-uitingen, maar door stereotype beelden te betwisten.

Merkengagement in B2C en B2B
Merken proberen consumenten op vele manieren te engagen om zo een betrokken community op te bouwen. Het stimuleren van positieve word of mouth is één van de pijlers. Reviews zijn namelijk van grote invloed op de aankoopbeslissing. ‘Impact van word of mouth: Liken of aanraden?’ geeft een kritische reflectie op het effect van reviews. Het geeft advies over waarom concrete aanbevelingen door trouwe klanten moet worden gestimuleerd en waarom het belangrijk is om zicht te krijgen op de promoters in de Net Promotor Score (NPS). Een andere, vrij kostbare, manier om consumenten te engagen, is het ontwikkelen van een branded app die primair gericht is op engagement. Het kan hierbij wenselijk zijn te bepalen wat de economische waarde is – de Return on Engagement Initiatieven (RoEI) – van dit type investeringen. ‘De impact van engagement in B2B’ bespreekt vier manieren waarop de RoEI van engagement activiteiten, in de B2B markt, kunnen worden berekend. Ondanks alle inspanningen hebben merken soms last van ongewenst consumentengedrag. ‘Tips voor het bestrijden van ongewenst consumentengedrag’ bespreekt hoe dit ongewenst gedrag aangepakt zou moeten worden. Het geeft concrete tips over hoe hierover te communiceren. Mensen wijzen op de regels blijkt in ieder geval niet afdoende.