Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 3 - 2018

Dit is alweer de laatste Selectie van dit jaar. Dit keer presenteren we zeven samenvattingen van wetenschappelijke studies. Ze geven inspiratie voor in te zetten communicatiestrategieën en -middelen.

Merk en Mens
De online informatie overload maakt een aankoop vandaag de dag tot een ingewikkeld en tijdsintensief proces. ‘Inzicht in het besluitvormingsproces bij online aankopen’ onderzoekt verschillende archetype in gedrag en legt zo de patronen in het consumentengedrag bloot. Op weg naar hun online aankoop schakelen consumenten geregeld tussen mobiele en vaste apparaten. ‘Cross-over effect tussen mobiele apparaten biedt kansen voor conversie’ legt uit hoe je de conversieratio kan verhogen.

Merk & Reclame
Een manier om consumenten aan te zetten tot online aankopen is via gepersonaliseerde advertenties. Jongeren lijken ontvankelijker voor dit soort advertenties dan volwassenen. ‘Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde advertenties?’ onderzoekt deze aanname. Steeds meer merken maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. ‘La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?’ onderzoekt in hoeverre het terecht is de LHBT gemeenschap als een eenduidige subcultuur aan te spreken.

Merk en Organisatie
Om succesvol te zijn als merk, zijn betrokken medewerkers een voorwaarde. In ‘Succesvol managen van je merk: Het belang van interne branding’ staat de relatie tussen het interne merkbeleid en drie merkmanagement factoren centraal. Betrokken medewerkers leiden er bijvoorbeeld toe dat anderen het merk vertrouwen, er tevreden mee zijn en loyaal zijn naar een merk. ‘Zo maak je medewerkers ambassadeur van je merk’ bespreekt het principe van brand citizenship behavior – hoe je medewerkers aanzet tot merk-gerelateerd gedrag. Medewerkers kunnen, als ze betrokken zijn, ook bijdragen aan het versterken van je merkidentiteit. ‘Een sterke merkidentiteit in de strijd tegen ‘copycats’’ legt uit hoe je kan concurreren met kwalitatief hoogwaardige copycat merken om de leidende marktpositie van het originele merk te behouden.