Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 3 - 2017

In deze derde Selectie van 2017 zijn vijf artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van merken en marketingcommunicatie samengevat. Ze geven inspiratie over merk en management en merk en communicatie.

Merk & Management
Om een krachtig merkportfolio op te bouwen kiezen organisaties er soms voor om bepaalde merken te verwijderen. Het artikel ‘Portfolio management: Waarom merken uit een portfolio worden geschrapt’ zet de factoren op een rij die leiden tot het verwijderen van merken uit een portfolio. Steeds meer bedrijven zoeken naar samenwerking met een universiteit. In het artikel ‘Samenwerking universiteiten bedrijfsleven: Hoe je dit tot een succes maakt’ wordt aan de hand van twee managementstijlen: de transactionele en relationele stijl, uiteengezet hoe het bedrijfsleven de samenwerking met een universiteit tot een succes kan maken.

Merk & Communicatie
Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) beïnvloedt hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Er wordt daarom vaak gedacht dat negatieve WOM een negatief effect heeft op het consumentengedrag. Het artikel ‘De positieve invloed van negatieve word of mouth’ laat zien hoe negatieve WOM bij consumenten die zich betrokken voelen bij een merk, een positief effect kan hebben. Online berichten zijn ook van belang in de zakelijke B2B markt. In de B2B markt wordt het inzetten van social media voor marketing doeleinden steeds gebruikelijker. Echter, veel vinden het moeilijk om te bepalen welke berichten ze moeten plaatsen. Het artikel ‘Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C’ geeft tips voor het creëren van populaire social media posts voor B2B markt. Tot slot. Merkcommunicatie kan ook plaatsvinden op een andere manier dan via berichten. Zo communiceren intrinsieke en waarneembare eigenschappen van voedsel productinformatie als versheid. In het artikel ‘Hoe communiceer je versheid anders dan door het product zelf’ wordt aangetoond hoe versheid niet alleen door het product zelf, maar ook door beweging visueel kan worden gecommuniceerd.