Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 2 - 2017

In deze tweede Selectie van 2017 zijn zes artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van merken en marketingcommunicatie samengevat. Ze geven inspiratie, over merkmanagement en merkcommunicatie.

Merk & Management.
Een sterk merkportfolio ontstaat niet vanzelf. Het artikel ‘Leiderschap, merkgeoriënteerde cultuur en merkportfolio’ toont aan hoe leiderschap bepalend is voor de prestaties van de merkportfolio en dat een merkgeoriënteerde organisatiecultuur bijdraagt aan een succesvolle onderneming. Ondanks sterk merkmanagement kunnen externe factoren schade aanrichten aan de reputatie van het bedrijf. Datalek bij één retailer treft gehele branche: Wat te doen? laat zien dat een datalek bij een bedrijf een grote negatieve impact heeft op de gehele branche, en welke middelen je in kunt zetten om de schade te beperken. Tot slot, bespreekt het artikel ‘Volledige vrijheid voor designers? Baanbrekend design is een balancing act’ hoe je het beste sturing geeft aan de ontwikkeling succesvolle innovatieve designs.

Merk & Digitale Communicatie
Internet of Things doet overal zijn intrede. Overweeg je smart services? IoT: het belang van de juiste interactiestijl toont aan dat dit verder gaat dan een succesvolle implementatie van technologie. Alpha en beta moeten hier samenwerken, want voor de consument is de communicatiestijl van de smart service cruciaal voor de merkbeleving. En overweeg je location-based advertising? Lees dan Succes van Location Based Advertising: Locatie of medium waarin wordt aangetoond of je toch nog eenvoudig af kan met een instore display advertentie zodat consumenten jouw merk kiezen. Tot slot, voor het maken van een keuze gebruiken consumenten steeds meer online reviews. Marketeers hopen dan ook op glorieuze reviews. Of deze bevorderend zijn voor sales blijkt uit Te mooi om waar te zijn?! Het effect van online reviews op sales.